Medaljer fra Kina

Forum for medaljesamlere.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Medaljer fra Kina

Post by as2o3 »

perfulator wrote:Det var interessant as2o3! Hvilken av boksene referer du til?
Som vn2hare skriver, det er den første boksen: 中国造币厂公司 -上海造币厂 (Fritt oversatt: Det Kinesiske Myntverket AS ("China Coins Ltd.") - Shanghai Myntverk). Synes som deg medaljene er virkelig flotte, men ble nysgjerrig på om utgiver faktisk er et offisielt myntverk, eller et privat myntverk. Litt googling tyder på at det er et offisielt myntverk eid av staten.

De to andre boksene har tradisjonelle karakterer, i hvertfall i navnet på myntverket. Siste linje sier 上海造幣廠/Shanghai Mint, jeg klarer ikke lese hva som står over, tror det slutter på 紀念章?
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Da har jeg fått oversettelsen:
China minting company
Shanghai mint co., limited

Så da har vi enda en bekreftelse på at den er en offisiell boks. Takk for interessen, nå fikk jeg lært noe nytt jeg også!
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

as2o3 wrote:
perfulator wrote:Det var interessant as2o3! Hvilken av boksene referer du til?
Som vn2hare skriver, det er den første boksen: 中国造币厂公司 -上海造币厂 (Fritt oversatt: Det Kinesiske Myntverket AS ("China Coins Ltd.") - Shanghai Myntverk). Synes som deg medaljene er virkelig flotte, men ble nysgjerrig på om utgiver faktisk er et offisielt myntverk, eller et privat myntverk. Litt googling tyder på at det er et offisielt myntverk eid av staten.

De to andre boksene har tradisjonelle karakterer, i hvertfall i navnet på myntverket. Siste linje sier 上海造幣廠/Shanghai Mint, jeg klarer ikke lese hva som står over, tror det slutter på 紀念章?
Beklager, så ikke ditt korrekte svar før jeg postet! Jo, Shanghai er det største myntverket som produserer PM. I tillegg har vi de mindre Shenyang og Nanjing. Det er vel også et i Schenzhen tror jeg, men mener de kun produserer sedler (mulig jeg tar feil på denne siste).
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Bare for å rette opp det jeg nevnte om Shenzhen, så leverer de også PM, mens det er Nanjing som leverer sedler (og PM). Så altså 4 statlige/offisielle mynthus i Kina. Jeg vet at spesielt Shanghai benytter seg av underleverandører for spesielle prosjekter, men alltid i regi av Shanghai. Da skal jeg ikke kjede dere mer med mynthus :D Neste gang blir det som nevnt nye low mintage medaljer som tema. Der skjer det mye morsomt!
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Panda, Panda, Panda

Er det noe som forbindes med kinesiske mynter og medaljer, bortsett fra forfalskninger, så er det Pandaer og da i første rekke bullion serien som startet i 1982. Det morsomme for oss som samler medaljer, er at den første test pressingen var med valør 100 yuan, men på den endelige utgaven er denne fjernet.
Panda_1982.png
Panda_1982.png (603.54 KiB) Viewed 2808 times
Dermed startet diskusjonen om den er en medalje eller mynt, men de kinesiske utgiverne er klar på at det er en mynt. Året etter ble det dessuten slutt på det når de 3 distributørene fra USA og Japan satte foten ned og samtidig ble enige om at de skulle bruke nye motiver hvert år.

Vi kan la den medalje/mynt diskusjonen ligge, for når det gjelder Panda utgivelser, så er det en annen medalje som kom rundt samme tidspunkt. Riktignok ikke fra et av de offisielle myntverkene, men fra Shanghai Stamp Company og kvaliteten er deretter. Har enda ikke sett en i god kvalitet, men designeren er i hvert fall en maler og den kalles Mailin etterhan. Muligens er dette den første Panda medaljen, om vi ser bort fra enkelt utgivelser hvor Pandaer er en passiv del av motivet. Om noen har annen informasjon, så korriger meg gjerne.
Panda_Meilin.png
Panda_Meilin.png (741.05 KiB) Viewed 2808 times
I årene som fulgte, ble pandaer hyppig brukt som motiv på utstillingspandaer. Dette er offisielle medaljer produsert i Kina som de har solgt på myntutstillinger og messer i USA, Hong Kong, Tyskland og Sveits. De senere årene har også andre kommet til. Den første kom til Hong Kong utstillingen i 1984 og i årene fram til 1997 kom det diverse medaljer hvert år. De kom i alle størrelser fra 1 til 12 oz for sølv og fra ½ oz til 5 kg (!) for gull samt bimetall og platinium.

Siden de hovedsakelig ble solgt direkte til publikum fra deres stands, ofte med kaotiske tilstander, er det er godt poeng at de stort sett er på samlerhender, som sikrer at det ikke skulle komme store mengder på markedet samtidig.

Alle disse utstillingsmedaljene utgjør et eget samlerområde og er ettertraktet pga sine lave opplagstall og forholdsvis rimelige priser. I perioden 1997 til 2012 kom den ingen utstillingsmedaljer før det tok av igjen i 2012. Her er noen eksempler.
Panda show.png
Panda show.png (645.05 KiB) Viewed 2808 times
Uansett, Pandaer kom og gikk, og vi skal flytte oss helt fram til 2014. Da gikk ryktene om at Kina skulle gå over til det metriske system for sine myntutgivelser. Det skulle senere vise seg at nettopp det skjedde. I 2015 var det fortsatt i ounces, men uten angivelse, og så i 2016 30 metriske gram.

Men igjen var det en medalje som dukket opp og som sannsynligvis spilte en viktig rolle. Engang i 2014 dukket nemlig denne medaljen opp fra selveste Shanghai myntverk med den uvanlige vekten på 30 gram
Panda_pattern.png
Panda_pattern.png (663.74 KiB) Viewed 2808 times
Selv om det aldri har blitt bekreftet, er det stor sannsynlighet for at den såkalte Baby Panda medaljen ble brukt som en test og bevis på at de var klar til å ta spranget over til det metriske system. Mange betrakter den som en forløper til 2016 bullion mynt utgivelsen. Den ble utgitt i et opplag på 2014, som er veldig lavt i forhold til de mange millioner med bullion mynt, men tiden får vise om den blir anerkjent som en forløper og hva det vil ha å si for prisutviklingen.

Nå er vi omsider kommet fram til det som jeg egentlig hadde tenkt å skrive om i dag, nemlig de såkalte «low mintage» medaljene som skulle komme. Det ble nemlig også utgitt 2 piedfort medaljer med samme Baby Panda motiv, en i sølv og en i messing, og de hadde et opplag på kun 200 hver. Det lave opplaget og at de også var lett tilgjengelige, gjorde at de skapte furore blant de som var informert og de forsvant ganske raskt fra mynthandlerne og dukker nå sjelden opp i annenhånds markedet.

Det var også et par andre viktige utgivelser fra den tiden, men denne Baby Panda medaljen, eller non fiat mynt som enkelte liker å kalle det, var etter min mening med på å definere begrepet «low mintage».
Akkurat hvor grensene går, er det mange meninger om, men i tiden som har fulgt, har vi fått flere medaljer med opplag ned under 20 tallet og oppover vil nok mange regne med utgivelser opp til 250-500. Når en tenker på at det tross alt er mange kinesere i verden, og at Gullfisk medaljene jeg skrev om forrige gang, har opplag i samme størrelse og omsettes for flere tusen dollar, så er det ikke rart at de har skapt litt bonanza tilstander med håp om framtidige gevinster.

Jeg skal skrive mer om disse utgivelsene ved en senere anledning og også litt om hvordan prosessen er fra ide til den ligger for salg på f.eks. ebay.

Kilder: Gold & Silver Panda Coin Buyers Guide av Peter Anthony, SilverStacker forum, Coin Compendium forum, Chinese Coins forum, diverse personlige kontakter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Medaljer fra Kina

Post by Flash »

Interessant. Regner med at det finnes mange forfalskninger. Hvordan skiller man forfalskninger fra ekte?
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Flash wrote:Interessant. Regner med at det finnes mange forfalskninger. Hvordan skiller man forfalskninger fra ekte?
Ja, forfalskninger har vært og fortsatt er et levebrød for mange i Kina. Medaljer er ikke like godt beskyttet som fiat mynt forståelig nok, så da skulle man tro det var mer forfalskninger av medaljer, men det er ikke mitt inntrykk. Mesteparten av forfalskningene er innen bullion serien, så tydeligvis er det her fortjenesten ligger, og det er naturlig også siden det tross alt finnes langt flere samlere av fiat enn medaljer.

Så det som er på markedet av forfalskninger som faller i kategorien medaljer, er som regel kopier av bullion hvor man har fjernet pålydende, eller rene fantasiprodukter. Sistnevnte, altså fantasiprodukter som utgir seg for å være offisielle utgivelser og ofte påberoper seg metallinnhold som ikke stemmer, ser ut til å øke i omfang. Å kaste seg impulsivt inn i dette markedet, går neppe bra.

Når det gjelder å skille forfalskninger fra ekte, så er det visse teknikker for det, men det må jeg nesten komme tilbake til. Det er nesten et tema for seg :D
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Low Mintage Medals

Som nevnt tidligere kommer jeg tilbake til det som ofte kalles «low mintage medals». Medaljer med lave opplag har selvsagt vært utgitt nå og da siden starten på den moderne tidsregning for medaljer rundt 1980 (eks Xi Shi), men det som er nytt er at dette brukes bevisst som en produksjons og salgsstrategi.

Jeg vet ikke om det var endringer i forskriftene til myntverkene som gjorde dette mulig, men i hvert fall rundt 2014 begynte det å dukke opp slike medaljer fra alle de 3 store; Shanghai, Shenyang og Nanjing. Som nevnt tidligere er dette medaljer som utgis i ned til under 20 og oppover mot rundt 500. Dette er selvsagt svært små opplag for et marked som Kina som også har mange dedikerte samlere på verdensbasis.

Om det er god investering å kjøpe de, er umulig å si, men forholdene ligger til rette. Dette avhenger ikke minst av hvordan interessen for mynt og medalje samling utvikler seg i Kina. Det blir av kjennere karaktisert som et umodent marked med forholdsvis stor interesse men lite kunnskap (håper jeg ikke fornærmer noen nå!). Altså en betydelig oppside.

Tilbake til medaljene. Disse low mintage blir nesten alltid utgitt som en serie hvor hvert år kommer i flere metall varianter, og jeg skal presentere en serie fra hvert av de 3 stor myntverk.

Det blir Classical Garden fra Shanghai Mint, Lunar Panda fra Shenyang Mint og til slutt Traditional Culture fra Nanjing Mint.
combine_images33.png
combine_images33.png (749.86 KiB) Viewed 2729 times
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Lunar Panda serien fra Shenyang myntverk

Facebook: https://www.facebook.com/LunarPandas/

Siden Lunar Panda serien fra Shenyang myntverk ble lagt ut for salg denne uken, er det naturlig å begynne med den. Det var en kineser, en fra Singapore og en fra USA som først fikk ideen til å samle 3 viktige kulturelle motiver i en og samme medaljeserie. Det vil da si Panda, aktuelt lunar dyr pluss den kinesiske mur, og den første utgivelsen kom i februar 2015 som er geitas år.
collage-2016-09-09.png
collage-2016-09-09.png (327.51 KiB) Viewed 2726 times
De ble utgitt som proof og antikk, begge i 2oz sølv i dobbel tykkelse (piedfort). Opplagene var henholdsvis 299 og 99 og de ble raskt populære og utsolgt fra handlerne. Her kan du se en presentasjon av proof medaljen.

YouTube video av proof versjon: https://youtu.be/i7f_vxtQLpY

Spesielt antikk medaljen ble populær men man kan se at Shenyang myntverk ikke helt behersket teknikken på denne tid, og med det mener jeg at den kan virke litt blass i forhold til senere år. Uansett de ble en stor suksess og det er ikke så rart når man kjenner på følelsen av å holde de i hånda, de oser av kvalitet og godt håndverk.

Så litt senere på året kom samme versjon i gull, riktignok i 50 gram istedenfor 2oz. Den hadde et opplag på 19, men mener det reelle opplaget er lavere.

Så til apens år kom oppfølgeren. Nok en gang skulle alle elementene spille sammen i samme medalje og her er resultatet.
collage-2016-09-10.png
collage-2016-09-10.png (232.92 KiB) Viewed 2726 times
Den blir populært kalt Kung Fu Panda. Pga populariteten til første utgivelse, ble opplaget på proof versjon økt til 499, mens antikk ble holdt på 99 som før. Igjen gjorde de stor suksess og ble raskt utsolgt, selv om det selvsagt tok litt lenger tid med proof versjonen pga det økte opplaget.

Det som jeg liker med denne serien i forhold til en del konkurrerende, er at utgiverne er samlere selv og setter derfor høye krav til hva som kommer på markedet, og hvordan. Dette siste ikke minst, da de sørger for at det er en spredning i alle markeder ved at de begrenser hvor mye den enkelte kan kjøpe og bruker distributører både i Asia og Vesten. Dette mener jeg er viktig for den langsiktige interessen som er grunnlaget for en sunn prisutvikling.

Etter at støvet hadde lagt seg etter de to utgivelsene, ble det klart at det var uenigheter blant utgiverne som resulterte i at to gikk videre med serien alene. Den tredje er visstnok på trappene med en forgrening av serien, men jeg kommer ikke til å nevne den spesielt.

Så på vårparten startet jobben på det som skulle bli lansert nå denne uken, nemlig årets hane lunar. Først måtte årets konsept besluttet; pandaen skulle spasere på muren og at hanen skulle framstilles klassisk inklusivt kinesisk symbolikk som 8 frukter (lykketall) og 2 kyllinger (opphevelsen av 1 barns politikken). Vel, deretter gikk det mange runder med designer før alle var fornøyd. Et spesielt vanskelig punkt var samspillet mellom mur og panda.

Når så designer hadde tegningene klar, startet arbeidet med å få en kontrakt med Shenyang myntverk. Det innebærer både at økonomien er på plass og at tegningene blir godkjent, enighet om opplagstall og hvilke metaller / teknikker som skal brukes. Så i juni var kontrakten på plass.

Dernest startet kunstner på jobben med å lage en gipsmodell av tegningene. Denne får så et gummibelegg og er klar for Janvier reduksjonsmaskinen som graverer en kopi i riktig størrelse (ala pantograf), og vi er nå kommet til slutten av august.

Så gikk det igjen langt tid og imens ble kopien behandlet og herdet og i begynnelsen av oktober ble den 3d scannet og selve støpeformene ble produsert. Da var egentlig alt klart for produksjon, men måtte pent stille seg i kø for offisielle oppdrag som produksjon av mynter. En måned senere er den nå klar til å rulle ut i verden.

Jeg vil her vise en del illustrasjoner som viser hvordan prosessen har vært.
combine_imagese3 (1).png
combine_imagese3 (1).png (1.27 MiB) Viewed 2726 times
Denne serien kommer til å fortsette til alle de 12 lunar dyrene har vært presentert, så det er altså 9 år igjen til den er ferdig. Om den da fortsetter på en ny runde, er ikke godt å si. Det som er spesielt med disse medaljene bortsett fra utførelsen, er som sagt de lave utgivelsestallene kombinert med at det er offisielle utgivelser fra myntverkene i Kina og som da også graderes av både NGC og PCGS.

Dette er nok et resultat av at myndighetene gradvis gir frislipp på økonomien og at dette er mindre regulert enn det har vært, men spørsmål er om det ikke etter hvert vil bli vanskeligere å få produsert så små opplag for å øke profitten og jobbe mer rasjonelt. Vi ser allerede tegn på at det settes grense for hvor lave opplagene kan være for nye prosjekter.

Mange ser på denne perioden vi er inne i, som en ny gullalder for å anskaffe seg kinesiske medaljer. En ting er sikkert, de er rimelige i forhold til opplag og potensiell samlerinteresse, men hva som vil skje kan ingen vite… Nest gang skal jeg presentere Classical Garden fra Shanghai Mint.

Dersom du er interessert i denne medaljen, anbefaler jeg å kontakte de via FB linken https://www.facebook.com/LunarPandas Hils gjerne fra Perfulator. Det er der uansett du får de hyggeligste prisene. Og om du Liker siden vil du være garantert å få med deg muligheten til å bestille til preorder pris neste gang, og denne er betydelig lavere enn dagens pris. Igjen; jeg har ingen økonomiske interesser i serien, kun som samler.

Ved siste sjekk tidligere i dag, var det langt under 10 igjen av antikk hane….
combine_images22.png
combine_images22.png (1.81 MiB) Viewed 2726 times
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

TAERG EHT LLAW

Mange ganger blir ikke resultatet helt slik man har tenkt, men som regel oppdages feil i tide og ingen skade skjedd. Denne historien handler om de gangene feil ikke ble oppdaget før det var for sent.
Først skal vi tilbake til 1985. Som nevnt tidligere, har Kina ofte hatt med seg medaljer til de myntmessene de har deltatt på, og så også til ANA Convention i 1985.
gw3b.JPG
gw3b.JPG (212.15 KiB) Viewed 2682 times
Disse skulle selges fra deres stand og hadde et opplag på 500. Så vidt jeg vet er dette første året de har med seg medalje til en amerikansk messe. Som ventet var interessen foran boden stor, men når kundene får tatt en ekstra titt på hva de har kjøpt, eksploderer interessen
gw3a.JPG
gw3a.JPG (273.38 KiB) Viewed 2682 times
Som man ser av utklipp fra pressen, så ble det kaotiske tilstander og de begynte raskt å sirkulere på annenhånds markedet med betydelige påslag. Det var nok en del morsomheter i sirkulasjon, forståelig nok, men forklaringer er selvsagt enkel. I Kina leser de fra høyre til venstre, og slik ble den opprinnelige teksten THE GREAT WALL til TAERG EHT LLAW.
gw3np2.jpeg
gw3np2.jpeg (524.57 KiB) Viewed 2682 times
Det er rimelig å anta at det skapte stor forlegenhet på den Kinesiske standen og etter hvert sikkert også hos de ansvarlige hjemme i Kina. Det er vel tvilsomt om de fikk ansvar for tilsvarende oppdrag etter dette. Det eneste som ble bekreftet var at støpeformene ble destruert.

Uansett ble flausen oppdaget etter hvert, men det er usikkert om opplaget da allerede var solgt. I hvert fall er det en rådende antagelse at det er langt fra 500 som er på samlerhender. 160 har vært nevnt, som sannsynligvis baserer seg på antall graderte i forhold til andre medaljer hvor totalt antall er kjent. Grunnen til dette kan være nettopp at det ble oppdaget før opplaget ble solgt ut, men det ryktes også at den omfattende annenhånds omsetningen skyldtes at det sirkulerte oppkjøpsagenter på oppdrag fra den Kinesiske standen.

I dag kan vi le litt av prisene nevnt over. Jeg har hørt at de har vært solgt så høyt som USD 6500, og for øyeblikket ligger 2 ute på ebay for ca NOK 25.000 og 50.000. Prisene varierer veldig i forhold til kvalitet. En ugradert medalje ble nylig solgt for ca 13.000. En mer normal prising de siste årene har nok vært rundt 20-30.000

Dette er riktignok ikke første gang de utga en medalje med markant tekst feil, og det kommer jeg tilbake til senere i romjula.

Kilde: hovedsaklig Chinese Coin Forum
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

WE ARE NO HEROS!

Som ANA medaljen i 1985, kan det gå galt når tekst skal graveres på et helt ukjent språk, og allerede året før hadde vi et tilsvarende eksempel, selv om det var mindre spektakulært denne gangen. Selve medaljen er imidlertid langt mer interessant.

Det finnes et hav av såkalte turistmedaljer, som ble produsert i forskjellige metaller og fra forskjellige private myntverk. De fleste av disse har en tilknytning til den Kinesiske mur og har ofte variasjoner av «I have climbed the Great Wall». Noen av de har også inngraverte navn. Det er sikkert noen som samler de, men de fleste styrer unna, og de er som regel veldig lavt priset.

Heldigvis kan også andre samlere glede seg over Great Wall motivet, for i 1979 bestemte Shanghai Mint seg for å utgi sin egen medalje for å hedre muren, men sannsynligvis kom ordren ovenfra. På det tidspunktet begynte Kina å åpne seg for omverdenen, og det oppstod et behov for en offisiell medalje med et storslått og majestetisk uttrykk som kunne deles ut til besøkende delegasjoner og andre offisielt inviterte, samt ved offisielle besøk i utlandet.

Den ble utgitt i flere varianter gjennom flere år, som er et godt grunnlag for en spennende historie. Obversen finnes i to hovedvarianter som kalles henholdsvis Plum Flower Great Wall og Beacon Tower Great Wall.
Great Wall obverses.png
Great Wall obverses.png (1.02 MiB) Viewed 2648 times
Først ut var en medalje utgitt i anledning den første Peoples Bank of China delegasjon på besøk i USA i april 1980. Reversen bestod av en enkelt linje Peoples Bank of China på kinesisk i samme stil som på datidens sedler. Som for alle øvrige offisielle Great Wall medaljer, har den en diameter på 60 mm. Denne første medaljen ble kun utgitt i messing i et ukjent opplag (i hvert fall for meg) og er meget sjelden.

Den neste kom høsten 1980, og igjen bar det til USA. De hadde inngått handelsavtale i 1979, og i den inngikk det at de skulle delta på hver enkelt lands messer. Til den første messen i San Fransisco, hadde de med seg en medalje med revers hvor teksten CHINESE EXHIBITION fremkommer på kinesisk som et segl, og som engelsk tekst. Det sies at den ble delt ut til besøkende på messen, så den må jo ha vært slått i et visst opplag, men dette har jeg ingen informasjon om og antar den er meget sjelden. Det ble brukt en spesiell «staining» teknikk som ga messingen et gyllent uttrykk. Her er de to medaljene.
Bank og messe.png
Bank og messe.png (1.69 MiB) Viewed 2648 times

Siden dette var medaljer utgitt med formål å tjene som gaver til utenlandske VIP og andre besøkende, er teorien at ettersom flere og flere etterspurte spesialversjoner til diverse spesifikke formål, ble det et behov for å forenkle prosessen ved å ha en generell revers, og i 1980 kom det så en ny versjon.

Det viste seg etter hvert at i iveren etter å få laget en generell VIP medalje, gjorde to bommerter. Den første var at de inkluderte årstallet 1980. De kunne neppe gi bort medaljer med feil år, så dermed måtte de allikevel lage ny versjon hvert år.

Og så er vi fremme ved dagens tema. De skulle nemlig ha med teksten “IF WE FAIL TO REACH THE GREAT WALL WE ARE NO HEROS”. Som man ser var de ikke helt stødig i hvordan heroes skal staves, men dette ble ikke oppdaget med det første, som jeg kommer tilbake til. Igjen ble den utgitt i en gylden messing finish og er uhyre sjelden! Her er medaljen fra 1980.
Great Wall 1980.png
Great Wall 1980.png (1.13 MiB) Viewed 2648 times
Selv om det ikke foreligger håndfast dokumentasjon på de 3 utgivelsene så langt, så er det liten grunn til å tvile på hovedtrekkene i opplysningene gitt. Men så begynner det å bli komplisert. På et tidspunkt bestemmer de seg for å fjerne årstall, for igjen å møte den stadig økende etterspørselen fra organisasjoner og myndigheter pga den økende kontakten internasjonalt. Foreløpig har de ikke oppdaget skrivefeilen.
Great Wall uten år.png
Great Wall uten år.png (938.83 KiB) Viewed 2648 times
Fortsettelse følger!
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Medaljer fra Kina

Post by Askeladd »

Tusen takk for interessante opplysninger. Dette er med på å gjøre numismatikk til et interessant tema også når det gjelder medaljer.
Ser fram til fortsettelsen. :-)
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Askeladd wrote:Tusen takk for interessante opplysninger. Dette er med på å gjøre numismatikk til et interessant tema også når det gjelder medaljer.
Ser fram til fortsettelsen. :-)
Takk for det Askeladd! Alltid hyggelig med tilbakemelding, både positiv og konstruktiv :)
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Som nevnt innså de raskt at det var bedre å ha en medalje uten årstall og det løste de ganske enkelt ved å fjerne årstallet, og etterhvert kom den i flere varianter som den vanlige gylne messing medaljen, kobber, sølv proof og mattet sølv. En av de største utfordringene er å tidfeste de. Det har vært en oppfatning at de ble gitt ut i 1985, men dette er usannsynlig som vi skal se. Det er også flere utfordringer ved disse, men vi tar de i tur og orden

Messing
Great Wall messing.png
Great Wall messing.png (1.11 MiB) Viewed 2587 times
Med ganske stor sannsynlighet, var dette den første som ble produsert. Vanlig praksis ved Shanghai Mint var at kobber og messing ble produsert før edlere metaller. Man bør kunne anta at den gylne messing varianten var en videreføring av tradisjonen med de tidligere versjonene. Kan det da være riktig at den først ble utgitt i 1985?

For det første er det helt usannsynlig at de brukte 1980 medaljen helt til 1985. Det er også usannsynlig at de ikke brukte medaljegaver i perioden 1981 – 85, og siden den er langt sjeldnere enn kobber medaljen som kom senere, ville det være merkelig at de etter så mange år gjorde et lite messing opplag før de gikk over til kobber. Uansett, den endelige spikeren i 1985 kista, kan knyttes til den første Panda gull bullion fra 1982 som jeg har skrevet om tidligere.

I 1981/82 var det delegasjoner til blant annet bedriften Sherritt International i Kanada som leverte «blanks» til myntverk over hele verden, i forbindelse med at de planla den nye bullion serien. Ved ett av disse besøkene, fikk lederen for internasjonale relasjoner, og sikkert flere, en av disse medaljene. Opplysningene er etterprøvd og virker troverdige, blant annet fordi medaljen er vurdert av eksperter og fordi tidspunktene passert med tidsrommet de faktisk var på besøk.

I tillegg er vekten så lik med 1980 utgaven at det er sannsynlig at den ble produsert på samme «blanks», som igjen indikerer at den ble utgitt kort tid etter. Vi kan derfor med stor sannsynlighet si at denne medaljen kom allerede i 1981.

Kobber
Great Wall kobber.png
Great Wall kobber.png (931.68 KiB) Viewed 2587 times
Jeg har funnet lite informasjon om denne, men jeg har sett angitt et opplag på 8000. Med et så stort opplag er det sannsynlig at den ikke bare ble brukt som gave, men også solgt. Normalt ble medaljer ment som gave ikke utstyrt med coa, men det er ikke uvanlig at coa’er har blitt laget i etterkant, så det gir ingen faste holdepunkter. Selv om messing versjonen er langt sjeldnere enn denne, så er den alikevel såpass sjelden at det virker usannsynlig at det virkelige opplaget er så høyt.

Når det gjelder tidspunkt, så er det igjen lite informasjon. Basert på misforholdet mellom messing og kobber, vil jeg tro at den kunne komme allerede i 1982, også fordi de som nevnt tidligere normalt produserte kobber før edlere metaller.

Sølv proof
Great Wall proof.png
Great Wall proof.png (955.45 KiB) Viewed 2587 times
Igjen er det stor forvirring om hvilket år den ble utgitt. Som regel blir året 1984 nevnt, men jeg setter mer lit til Huang Ryiyong som er en ekspert på disse medaljene, og som mener den ble utgitt i 1982. Jeg skal senere vise hvordan NGC og PCGS har gradert medaljene, og hvorfor NGC har liten troverdighet når de gjengir «fakta» på etiketten.

Det virker å være enighet om at opplaget er 68, så altså en ekstremt sjelden medalje. Det råder imidlertid forvirring om hva opplaget inkluderer. Dvs om mattet sølv er en del av de 68. Selv om den sjelden dukker opp på auksjoner og er langt sjeldnere enn mattet versjonen, er min personlige mening at det totale opplaget må være litt høyere. Også fordi jeg antar at dette kun har vært en VIP medalje, slik at mange ikke havnet i samlerhender, og kanskje fortsatt ligger uoppdaget i en skuff. Men dette er kun spekulasjoner. Faktum er at den er uhyre sjelden og oppnådde USD 15000 på en auksjon i Hong Kong for en tid siden.

Sølv Matte
Great Wall mattet.png
Great Wall mattet.png (938.83 KiB) Viewed 2587 times
Som nevnt er det usikkerhet om denne mattet sølv utgaven deler opplaget med proof versjonen. Det som er sikkert er at den er langt mer vanlig enn proof. Et annet problem er at det har dukket opp flere som man antar kan være forfalskninger. Enten er det svært gode forfalskninger, eller så er det andre grunner til at det forekommer karakteristika som avviker, noe det normalt ikke burde være på et så lite opplag. En annen teori er at dette er restrikes, og i så fall er kanskje det grunnen til at NGC tidfester den til 1984.

En annen ting som er spesielt med denne versjonen, er at den er merket Ag .999 og 3,3 tael på randen. Det har vært rapportert medaljer uten denne informasjonen samt medaljer med coa nummer som denne 3822920-002 fra NGC som påstår den er nr 32. Selv om dette påføres til slutt, ville jeg vært mistenksom til medaljer uten. Obs, dette gjelder kun mattet sølv.

Usikkerheten rundt denne medaljen legger ikke demper på kjøpelysten. En PR70 gradert medalje ble solg for USD 15000 for et par år siden i et privat salg. Jeg ville være veldig forsiktig med denne medaljen uansett om den er gradert eller ikke, inntil det foreligger mer informasjon.

NGC graderer denne medaljen som (1984) 3,3oz MSxx. Alt her er sannsynligvis feil. Det kan tenkes at den ble utgitt en tid etter proof medaljen, men så vidt jeg vet er medaljen 103 gram som tilsvarer 3,3 tael og ikke 3,3 oz. Og til slutt er det høyst merkelig at de bruker minst state og ikke PF Matte som de normalt bruker på mattede mynter og medaljer. PCGS bruker det korrekte PR Matte.

Dette avslutter, men langt fra konkluderer, avsnittet om Plum Flower. Jeg prøver å sammenstille informasjon fra flere kilder, men siden der fortsatt er mye som er uavklart og fortsatt mye uenighet, får dere ta informasjonen her for det det er, og kanskje gå tilbake til kildene og gjerne komme med kommentarer. Dere får kilder når siste kapittel om Beakon Tower er skrevet, men det kommer først på nyåret.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Stack's and Bowers hadde auksjon denne helgen, og der var det også mange av de klassiske kinesiske medaljene tilbudt. Blant annet et par av medaljene med speilvendt tekst som nevnt over. De ble solgt til gode priser:
sb.JPG
sb.JPG (200.57 KiB) Viewed 2517 times
Med provisjon skulle det bli rundt USD 2400, som er en god langt høyere pris enn jeg har registrert i det siste, men så var dette er god PF69 gradering. En PF 68 ble solgt for ca 1500 pluss provisjon.

Også en Beacon Tower ble utbudt, men det kommer jeg tilbake til i siste del av Great Wall artikkelen
Post Reply

Return to “Medaljer”