Useriøst?

Forum for medaljesamlere.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Useriøst?

Post by Flash »

Var innom og kikket på online auksjonen til Skanfil og kom over dette objektet:

http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1523624

Beskrivelse: Medalje i sølv med emalje. Ukjent for oss.

Utrop: NOK 150

Jeg er klar over at det er frimerker de kan og at alt det andre er litt på sidelinja, men det tok meg faktisk under tre minutter å google hva dette var og hva det har gått for på andre auksjoner. Et utrop på NOK 150 er hyggelig for kjøper, men kanskje ikke like attraktivt for innleverer.

Tror aldri OMG eller Numisma ville solgt noe de ikke visste hva var.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Useriøst?

Post by Kjetil Kvist »

Wikipedia blir jo stadig bedre, også på ordener: https://de.wikipedia.org/wiki/Milit%C3% ... erreich%29
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Useriøst?

Post by Olav K »

Men du kan vel ikke forvente at 47 mann hos Skanfil skal sjekke kilder?
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Useriøst?

Post by Flash »

Etter at de har fått fasiten av Kjetil har de slengt på ordene "Østerrisk Orden".

Selv etter å ha fått fasit gidder de altså ikke å beskrive objektet ordentlig.

Dette er etter min mening fryktelig dårlig når dette faktisk er en tjeneste de tar seg betalt for. De tar seg faktisk atskillig bedre betalt enn Numisma.

Men som Olav sa, de er bare 47 mennesker :roll:
Attachments
Untitled.jpg
Untitled.jpg (124.51 KiB) Viewed 3347 times
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Useriøst?

Post by Myge »

Nei, dette er ikke godt nok. Det er kjedelig når slikt oppstår.

Og ja, firmaet har 47 ansatte, som gjør en svært god jobb. Men av disse 47, jobber ikke alle i auksjon. Og av de som jobber på auksjon, er det i dag 2,4 stillinger som er operative på numismatikk.

Jeg har prøvd å nevne det før, Samlerforum er ikke Skanfils sted å motta feilinformasjon, men jeg er her inne innimellom og leser det som blir skrevet. Det går ikke på å ikke gidde, men å ha tilgang på data i ferien. En post på samlerforum fra en anonym bruker er ikke alltid like lett å oppdage.

Vi kan ikke alt, ordener er ikke noe vi har ekspertise på, men i dette tilfellet ville det vært lett å funnet noe mer enn det det er beskrevet som. Jeg er ikke på jobb for tiden, men skal forsøke å koble meg til nettverket, og oppdatere denne, da de fleste ansatte har tatt juleferie.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Useriøst?

Post by Flash »

Kjære Myge,

Dette var ikke et forsøk på å få rettet opp en elendig jobb av Skanfil. Hadde jeg ønsket det hadde jeg gjort som du foreslår og sendt beskjed rett til Skanfil.

Det var et forsøk på å sette søkelys på noe jeg mener er fullstendig useriøst. At et firma som tar 20%+20% ikke tar seg bryet med å bruke et par minutter til å finne ut av hva de selger er etter min mening skandaløst. Personer som leverer inn f.eks arvede samlinger de ikke aner noe om kan tape mye penger på dette. At dere selv etter å ha fått fasit ikke gjør en skikkelig jobb gjør ikke saken bedre.

At det kun er 2,4 stillinger innen numismatikk kan selvsagt forklare at dette skjer. Men som i alle andre bransjer er det et godt råd å ikke påta seg oppdrag man ikke har kompetanse/kapasitet til.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Useriøst?

Post by Myge »

Hei.

Vi har ikke fått fasit, den er skrevet her på Samlerforum, ikke til oss.

Vi tjener ikke noe mer på å gjøre en slurvejobb enn om vi gjør en skikkelig jobb. I dette tilfellet har det blitt gjort en for dårlig jobb, det er alle enige i. Dette er ikke normen hos oss, det vet de aller fleste, og flere og flere store innleverere leverer inn på auksjon hos oss, ettersom vi oppnår svært gode priser på samleobjektene de leverer.

Vi har såpass mange hundre faste innleverere på hver auksjon som synes vi gjør en god jobb, og som er svært fornøyde med resultatene. Man skal ikke se seg blind på salæret man betaler. De aller fleste som i dag har katalogauksjoner, har rundt 20% salær, noen av de store auksjonshusene har til og med mer. Det er blitt dyrere og dyrere å drive med salg av denne type objekter, og hadde vi kun hatt numismatikk som vårt hovedfelt, hadde hele organisasjonsstrukturen vært bygget opp anderledes. Men vi driver i et mye større segment, og med 150.000 objekter i året vil det oppstå noen slike irriterende og totalt unødvendige slurvefeil som vi her ser.

Vi har tatt konsekvenser av dette tidligere, og som sagt er vi i dag ikke mer enn 2,4 stillinger med numismatisk kompetanse, så noen feil har oppstått, f.eks. har vi beskrevet et par sølv BU-mynter som proof, som stammer fra diverse sett fra andre store mynthandlere, og som også bare er slurvefeil.

Men heldigvis, stort sett er både kjøpere og selgere fornøyde, våre spørreundersøkelser viser i alle fall til svært gode tall akkuratt der, så jeg velger å gå inn i juletiden med det i tankene :)

God jul.
Mvh
Myge
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Useriøst?

Post by Flash »

Hei,

Jeg vil ikke sammenligne dette med feilgraderte mynter ol. Feil kan selvsagt forekomme. Det jeg reagerte såpass kraftig på her var evnen/viljen til å prøve å gjøre en seriøs jobb.

At dere har flere hundre fornøyde faste innleverere og kunder er jeg ikke i tvil om. Samlerhuset (uten sammenlikning forøvrig) har tusenvis av fornøyde kunder uten at jeg vil friskmelde dem av den grunn.

Leser ut av svaret ditt at du/dere er enige i at dette er en for dårlig jobb, men at det er dette vi kan forvente ut fra nåværende kompetanse og kapasitet.

Ellers ønsker jeg en riktig God Jul til deg og dine.

PS! Du må ikke ta dette personlig, det er firmaet Skanfil jeg kritiserer. Oppfatter deg som en seriøs og oppegående person ut fra det du har skrevet her på forumet, men du har selvsagt ikke kapasitet til å ta deg av alt innenfor numismatikk hos Skanfil.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Useriøst?

Post by Olav K »

Jeg er enig i alt det Flash skriver ovenfor, men vil tilføye: Når Flash, snusen og andre skriver på forumet hvor de treffer deler av kundekretsen, vil jeg tro at det kan være en bistand for deg Myge, og andre som vil Skanfil vel - når dere søker å påvirke firmaledelsen til å skjerpe seg. Et sted i instruksen bør det stå: "Vi legger ikke ut "ukjente" objekter (eller gir en fyldig forklaring på hvorfor "ukjent")".
Hadde jeg levert en medalje som dette ville jeg ha satt pris på en tilbakemelding: "Dessverre har vi problemer med å bestemme dette objektet i tide for utleggelse på Storauksjon XXX. En presis identifikasjon vil hjelpe oss i å bestemme riktig utropspris. Vi beklager forsinkelsen, men vi tror riktig bestemmelse av objektet vil gi den riktigste pris for såvel kjøper som selger."
Du beskriver det som har skjedd som "slurv". Det er en korrekt beskrivelse. Men det er en ledelsesoppgave å begrense slurv, og den er spesielt viktig i en "butikk" som er avhengig av tillit. Sender man en e-post til Skanfil blir nok den ene feilen rettet (kanskje?) - men når det publiseres på en nettside som leses av eksisterende og potensielle kunder - bør det inspirere ledelsen til å ta tak i problemene, for i all fall å minimere "slurv" (og bad publicity). At det fortsatt kan skje feil, bør alle vite, alle kan gjøre feil, alle gjør feil. Men å unngå slurv er mulig. Jeg kjenner ikke Skanfils indre liv, og vet ikke om remediet er pisk eller gulrot, men selskapets ledelse bør vite det - og så gjøre noe med det.
God Jul!
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Useriøst?

Post by Myge »

Flash, du leser ut det du ønsker av svaret mitt, vi ønsker selvsagt å fortsatt fremstå som seriøse, og tror ikke dette objektet alene skremmer potensielle kunder fra å bruke oss. Jeg tar det ikke personlig, men vet, av tidligere erfaring, at å fortsette en diskusjon inne på Samlerforum, normalt leder til mye forskjellig, så jeg sier meg ferdig med saken her.

Olav K, dine betraktninger er registrert lest.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Useriøst?

Post by vayavaya »

Hei Skanfil/Myge

Jeg har ikke noe nag til hverken deg eller Skanfil og syntes derfor det er ok fra min side a komme med mine synspunkter:

Forst og fremst, da Skanfil velger a publisere sine auksjoner pa Samlerforum, ma dere ogsa tale den negative delen det eventuelt medforer.
Selvom brukere (jeg) er anonyme (hvilket de fleste er her, bortsatt fra ansatte hos myntfirmaer).

Tilbakemeldingene Skanfil far, kan selvsagt siles. Men generelt er det vel dette det eneste stedet hvor dere far tilbakemeldinger pa?

Slik at sett pris pa disse tilbakemeldingen og vurder dem, da 99 prosent ikke liker a vare negative/surmulere.

Hoteller har feks mye av det samme systemet, men da i etterkant av erfaringen kundene har.
Her far dere rett a slett en tilbakemelding for showet starter.
Derfor sett pris pa tilbakemeldingene og ikke minst foreta en gang i blandt selvransakelse.

Det a vare i vekst er kult og spennende og dersom ting gar fremover kan det ogsa fore til en viss form for arroganse,
og dersom organisasjone ikke utvikler seg , kan faktisk det verste som kan skje at man pisser i motvind.

Det a det ene oyeblikket legge frem Skanfil som et firma med 47 ansatte, for deretter tilkjennegi at av disse 47 er det kun 2,4 ansatte som jobber med det interessefeltet 99 prosent av lesereren har som intereessefelt pa samlerforum, det er villedende markedsforing, og vil derfor til syvende og sist virke som "lureri", eller "villledende" markedsforing.

Jeg har lagt arene bak meg, og desverre tok det meg mange ar for jeg skjonte hele poenget.
HVEM BETALER DIN LONN? KUNDENE

Dette sporsmalet er for meg alfa og omega.
Ikke alle vet eller skjonner denne problemstillingen da de tar det for gitt, at lonnen komme inn pa konto en gang i maneden, og tror det er sjefen, eieren som betaler lonnen.
De som tror det tar feil. Det er kunden som betaler lonningene, ikke sjefene.

Dersom man ansetter mennesker som tror det er sjefen/eieren som betaler lonnen, bor bli sparket.
Det er kundene som er ansvarlige for lonnsutbetalingene, ikke eierene.

Ansatte som ikke gidder, eller vil sette seg inn i "nye" nye ting, bor "motiveres". Men da spesielt med at de leser pa Samlerforum og andre steder, slik at de kan kanskje se et forbedrings potensiale?

Jeg har hatt en restaurant i mange ar, og jeg har hatt mange chefer, min beste chef og den siste var en chef med interesse for mat og som alltid onsket a forbedre seg.
Hun var ikke utdannet chef, men hun hadde en glede med a lage mat, hvilket gjorde min restaurant til en suksess.

Dersom Skanfil kun har 2,4 chefer og da 44,6 andre ansatte fordere det at disse 2,4 chefene ma vare villige til a ga ut over sitt chef omrade, ikke fordi ma, men fordi de vil, da de har en genuin interesse.
Og finne losninger ikke problemer, ikke pakke seg inn i at "det er ikke mitt problem".
Slik at dersom man ikke vet… finn ut.

Jeg onsker deg en riktig Jul og Godt Nyttar.
Og glem aldri…. Det er kundene som betaler din lonn, ikke sjefene.

Mvh
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Useriøst?

Post by Myge »

Hei.

De fleste tilbakemeldingene og spørsmålene får vi enten direkte fra kunder på telefon, mail, brev eller f2f, og svært mange bruker våre Facebooksider. Tilbakemeldingene vi får på Samlerforum er til tider litt vanskelige å svare på, da det ikke er vår kommunikasjonskanal, og jeg skal egentlig ikke være med å diskutere saker som angår min arbeidsplass, men av og til er det muligens noe hjelp i det.

Hovedårsaken til at vi sponser Samlerforum, er for å opprettholde et godt digitalt forum for samlere, vi er en av få sponsorer for tiden, og legger ikke igjen penger her ene og alene for å reklamere for våre auksjoner, for her inne snakker man allerede for sin egen menighet.

Jeg forstår dessverre ikke alt du skriver, men det er ikke 2,4 sjefer i Skanfil, jeg tror du har misforstått hva det var jeg mente. Det er i dag 3 personer som beskriver numismatikk i Skanfil, 2 på fulltid, 1 på 40 %, og de er ikke sjefer. Normalt er det flere, men vi har vært noe uheldige i år, og har hatt et par lengre sykemeldinger på en del av nøkkelpersonellet. Det er ikke noe vi har kunnet forutse, og må dessverre ta noe av skylden for at det pr nå ikke har blitt beskrevet like mye av meg i det siste, men det vil sannsynligvis bedre seg i 2016 (håper jeg inderlig).

Jeg er ikke sjef, jeg er en helt vanlig ansatt, som dessverre har så lite å gjøre på kveldene, at jeg heller er inne på Samlerforum enn å drive på med noe annet nyttig :D
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Useriøst?

Post by Myge »

I tilfelle du lurer på hva de ansatte driver på med hos oss, kan du ta en titt på listen her :

http://www.skanfil.no/Support

Der får du opp de ansatte i Norden. De fleste i Haugesund jobber i postordreselskapet Skanfil for Samlere AS, avdelingen i Oslo er primært kun auksjonsmedarbeidere, avdeling i Sarpsborg består for det meste av personellet som pakker og sender ut auksjonsobjektene, ellers er en del av Skanfil for Samlere AS også lokalisert i Bergen etter at Karl Sæthre solgte Bergen Mynt og Seddel til oss. Det er en ren butikk som selger mynter og sedler og rekvisita.

Skanfil Auksjoner AS, som jeg jobber i, har et par ansatte i Haugesund, majoriteten av de ansatte jobber med frimerker, som er vår hovedgeskjeft. Vi tilbyr også numismatiske objekter, men har minst like mange ikke filatelistisk eller numismatisk relaterte samleobjekter på hver storauksjon. Ta en titt en dag i Østensjøveien 29, så ser du alt det spennende vi har :)

Vi er ikke kjent for å være arrogante, hvis vi oppleves slik, er det ikke noe kjekt å høre, det er i alle fall ikke slik vi ønsker å fremstå.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Useriøst?

Post by vayavaya »

En chef er en chef, en sjef er en sjef, en kunde er en kunde, pa samlerforum finnes det potensielle kunder og ogsa eksisterende kunder.

Jeg beundrer ditt engasjement.

Mvh
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Useriøst?

Post by Myge »

Og jeg er overrasket over hvor mange identiteter du har her inne, det kan virke som du samler på innlogginger, men ikke på passordene dine.
Post Reply

Return to “Medaljer”