Roald Amundsen medalje fra Argentina

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Roald Amundsen medalje fra Argentina

Post by Trond i California »

Jeg kjoepte nylig en pen medalje som markerer Roald Amundsen sin Sydpolekspedisjon 1911-1912. Den er laget for La Sociedad Cientifica Argentina i Buenos Aires av Jorge Gottuzzo & Co som er Argentina's mest kjente medalje og statue produsent. Den er 53 mm I diameter.

Jeg har lest boken om Sydpolekspedisjonen flere ganger men tok en tur innom Wikipedia idag for aa friske opp. Polpunktet ble naadd 14 desember 1911 og baaten la til kai I Buenos Aires foerste gang 23 mai 1912 (merk at medaljen hevder juni 1912). Fram var innom Buenos Aires minst tre ganger etter at polpunktet var nadd paa paafoelgende ekspedisjoner saa det var nok rikelig tid for Amundsen aa ha kontakt med det Argentinske vitenskapsmiljoeet.

For meg som liker polhistorie og medaljer er dette en godbit.

Er det noen som har sett denne medaljen foer og kjenner til opplag?
Attachments
Amundsen Argentina red.jpg
Amundsen Argentina red.jpg (253.75 KiB) Viewed 2278 times
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Roald Amundsen medalje fra Argentina

Post by Flash »

Du finner den på eBay med jevne mellomrom, så den er ikke sjelden. Aner ikke noe om opplag.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Roald Amundsen medalje fra Argentina

Post by Trond i California »

Er ikke sikker paa om dette er riktig, Flash. Medaljen er kjoept paa eBay og den har vaert tilsalgs flere ganger av samme selger I Argentina. Det er ikke utenkelig at det er den samme medaljen du har sett flere ganger.

Andre synspunkt?
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Roald Amundsen medalje fra Argentina

Post by Flash »

Kan hende du har rett i at det er samme medaljen jeg har sett flere ganger. Skal ikke sverge på at det er forskjellige.
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: Roald Amundsen medalje fra Argentina

Post by samlerens »

Stilig medalje og kanskje vanskelig a finne ut av.

Dr.Juan Carlos Lujan, har skrevet denne artikkelen pa spansk, han er fra argentina, men har bla barnebarn/familie i Norge (iflg artikkelen), slik at du kanskje kan sporre ham?

http://www.marambio.aq/pdf/AMUNDSEN.pdf

Mvh
Samlerens
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: Roald Amundsen medalje fra Argentina

Post by samlerens »

Dette er en personlig medalje som La Sociedad Cientifica Argentina fikk laget til
Roald Amundsen.
Denne medaljen har jeg ikke sett i deres arkiver over medaljer som de har gitt, slik at dette er kanskje noe som er gjort i "all hast".

Inne i medaljen kan du lese: TIL KAPTEIN ROALD AMUNDSEN, OPPDAGERN AV SOR POLEN 14. DESEMBER 1911,
Bs As (BUENOS AIRES) JUNI 1912

Som du kan se sa star det til kapein Roald Amundsen, hvilket gjor medaljen personlig.
Mest sannsynlig er nok dette det eneste eksemplaret, bortsett fra evt kopier hos medaljegravoren.

Vedr. Juni 1912. Han kom forst til Montevideo (Uruguay), men der holdt han "klokelig" tyst om sin ekspedisjon,
dette til fortvilelese for de som holdt mottakelsesfest for ham der.
Hans forste offentlige beretninger om reisen skjedde i Juni i Buenos Aires. Og denne medaljen ble nok laget til ham i forbindelse med en tilstelning i Buenos Aires i Juni 1912.


Dette er mitt inntrykk.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Roald Amundsen medalje fra Argentina

Post by Trond i California »

Takk for svar samlerens. Det er interessant informasjon du kommer med. Jeg har sendt Dr. Lujan en mail saa faar vi se hva han sier. Jeg hadde ikke tenkt paa muligheten at det var en medalje TIL Amundsen istedenfor OM Amundsen. Kanskje dette eksemplaret er en kopi som gravoeren hadde igjen etter besoeket slik som du foreslaar. Det blir spennende aa finne ut mer etterhvert. Takk igjen for at du tok deg tid til aa svare.
Post Reply

Return to “Medaljer”