Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Forum for medaljesamlere.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by Kjetil Kvist »

Som mange kanskje allerede vet, så har jeg i årevis arbeidet med en katalog over medaljer og merker fra firmaet H. Rui. Firmaet ble opprettet av Hellig Rui i 1898, og ble drevet fram til hans sønn, Halfdan Rui døde i 1978.

Jeg hadde i mange år en ambisjon om å utgi et katalog i papirform, et endelig og stort verk over medaljeproduksjonen til et sentralt norsk firma.

Men i løpet av de årene jeg har arbeidet med dette, så har jeg gått litt videre, blitt opptatt av andre aspekter ved norsk medaljehistorie og numismatikk generellt. Det er også helt klart at det å utgi en bok av det omfanget det nå en gang er (nesten 1000 nummer, flere hundre sider uten bilder) vil være veldig kostbart. I tillegg er faktisk veldig mange av Ruis medaljer nesten ukjente, og komplette samlinger finnes ikke - altså er det mange huller her og der av medaljer det ikke er enket å finne ut av når ble laget, eller hvordan de ser ut.

Noen kan kanskje likevel ha nytte og glede av en slik oversikt, og derfor stiller jeg følgende spørsmål: Ville du betalt for å få et hefte i postkassa en gang i blant?

Det er flere kataloger som utgis stykkevis og delt, med enkelte oppgraderinger av tidligere utgitte kapittel. Jeg lurer på om det kan være en farbar vei for å få ut en katalog over H. Ruis medaljer og merker. Så kan jo de som sitter med en komplett rekke til slutt binde dem inn, eller hefte dem sammen i en ringperm.

Selvsagt vil det ikke bli lagt noen restriksjoner på hvor mange som får lese hver utgave, og slett ikke noen pussig regel om at heftene bare er til låns. Jeg tror på at jo flere som kan ta stilling til det du skriver, jo bedre er det, og den kritikken som måtte komme til teksten i heftene - korrigeringer, forslag ol. - vil selvsagt bli tatt imot på best mulig måte. Sånn sett er en slik utgivelse også en utfordring til hver enkelt om å gjøre katalogen bedre.

I realiteten er en slik katalog delt inn i kapitler som tar for seg produksjonen år for år. Fra 1899 til og med 1977. Det var 79 produktive år. Antallet medaljer og merker for hvert år varierer veldig, men jeg tenkte at hvert hefte kunne være mellom 24 og 36 sider, A5-format (billigere) eller 17x24 cm (dyrere). Hvor mange hefter det vil bli til slutt er ikke godt å si på forhånd. Ingen hefter vil inneholde bilder av medaljene, men det vil være en kortere eller lengre beskrivelse av hver medalje. Ofte svært kort. Det vil være en referanse til når medajen ble utgitt, diameter (når det er kjent), metallvarianter og antall preget. I tillegg vil det til enkelte medaljer og merker bli lagt til en rekke tilleggsopplysninger, som utdrag fra korrespondanse eller tekniske detaljer.

Produksjonen vil være uhyre enkel: Ren kopiering fra en kopieringsanstalt, og ikke noe hard cover edition før alt er ferdigstilt. Kanskje en fargeforside, men helt sikkert godt papir slik at heftene tåler litt bruk. Tillegg og korreksjoner til hvert hefte må man regne med, men det vil bli laget fortløpende. Dette er ikke et perfekt verk, og det vil være rom for forbedringer.

Prisen per hefte vil være trykkekostnader pluss et lite premium. I tillegg forsendelseskostnader.

Det finnes idag flere medaljemanuskripter som ikke ble utgitt, eller som ikke vil komme på mange år, rett og slett fordi ambisjonene ble for store. Det er uheldig. Derfor vil jeg sjekke om det er interesse for en helt vanlig utgivelse, helt uten store ambisjoner om hard cover, fancy farger og trykk, bare for å få det ut til samlere.

Hefte 1: 1899 til 1912 vil være klar medio mars. Ca. 28 sider

Arbeidet med katalogen ble en gang støttet med penger fra Per Lundgrens fond, utdelt av NNFs styre.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by ZZzzz »

Jeg er tilhenger av et fullstendig og ferdig produkt i hardcover, ikke flere småhefter. Nye utgaver med rettelser i samme format kan følgelig følge. Evt. et tillegg med rettelser. Du nevner at det kun blir tekst og ingen bilder, samt at du aksepterer ordinær kopiering. Da kan du se til nyere numismatiske publikasjoner og deres format. Det formatet innebærer lav risiko med tanke på startkostnad, men det har løpende produksjonskostnader avhengig av opplag.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by Flash »

Med Ruis omfattende produksjon er nok dette den eneste måten å få det gitt ut på selv om man selvsagt skulle ønske seg en komplett katalog med bilder. Er vel da bare å tegne seg for ett eks eller to da.

Jeg vil alltid kjøpe numismatisk litteratur av personer som gir det ut privat og tar all sjansen selv.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by Olav K »

Jeg kjøper stort sett alt som kommer ut av litteratur av relevans for norske samlere (ja også ZZzzz's bok, som jeg selv har omtalt positivt her på forumet og har besørget anmeldelse av i NNT (også positiv)) - og jeg vil nok kjøpe denne - enten den kommer i hefteform eller en bolk.
Min erfaring som utgiver er imidlertid særdeles begrenset, men det jeg har fått med meg er at i disse datatider er det mange alternativer. Ett jeg har registrert er "print on demand", at opplaget bestemmes av etterspørslen. Jornkris' forbilledelige "Norges Mynter etter 1814" synes å være i denne kategori. Men opplag er en ting, det er liten forskjell mellom 200 og 500 eksemplarer, det som reelt koster er oppsett/layout - som vil være det samme enten du lar trykke 10 eller 1000 eksemplarer. Kan man med gode hjelpere levere et digitalt manus, slik at trykkeriet bare skal trykke og ikke bruke tid på oppsett, kan prisen per eksemplar holdes relativt lavt.
Men de som har erfaring: Jornkris, ZZzzz m.fl. har kanskje erfaringer vi kan dele?
Jeg samler ikke medaljer, men så meget har jeg forstått: Rui var brutalt undervurdert i forhold til den flinkere PR-mann Throndsen (Rui selv som styremedlem i NNF var undervurdert i si egen forening) så om Kjetil kan gi ham oppreisning nå, bør det være særdeles velkomment.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by Kjetil Kvist »

Utkast til forside.
Attachments
hefte 1 forside 20150215.jpg
hefte 1 forside 20150215.jpg (79.94 KiB) Viewed 2776 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by ZZzzz »

Jeg har gitt et par dytt til prosjektet her inne. Så om det kommer i hefteform, så må jeg også ha.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by jornkris »

Du bør utgi det som en bok.

Jeg er veldig fornøyd med hvordan createspace (datterselskap av Amazon) virker.
Det er "bare" å opprette en profil, sende inn en pdf, lage en forside og de trykker boka for deg.
Så kan man bestille akkurat så mange man ønsker utfra hvor mange man selger, det går t.o.m. så fort å få det trykket at man kan sende inn bestillingene etter at man har gjort et salg og likevel levere i rimelig tid.

Ingen kostnader utover et beløp per trykte bok som varierer med størrelse og type.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by Kjetil Kvist »

Takk, jeg skal sjekke det ut.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by jornkris »

Det eneste jeg slet med var at størrelsen på pdf'en bør være lik størrelsen på boka, jeg hadde først vanlig A4 størrelse på pdf'en, men det var ikke et alternativ i størrelse på boka og autokrympingen fungerte ikke optimalt. Så jeg måtte redigere litt. Det gikk heller ikke å ha for små marger.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by Kjetil Kvist »

Etter noe arbeid på hviledagen, så er følgende klart:

Det blir en utgivelse over medaljer og merker fra 1899 til 1922. Alt er redigert, men et lite forord og en kort innledning må på plass. Innholdsfortegnelse og forhåpentligvis et greit register kommer også med. Formatet blir ca. oktavo. Sidetall ca. 80.

Jeg følger jornkris' forslag og prøver meg på Createspace (jeg har lagt ut et par andre publikasjoner der, bare som en test).

Dette blir del 1. Del 2 kommer ca. juni.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by Olav K »

Veldig bra!
Jeg tar gjerne en runde med deg om dine erfaringer. Er resultatet reell lavkostnad, kan det ha betydnig for skrifter NNF vil stille se bak. Mitt syn er jo at NNF bør stimulere numismatisk litteratur, men som kjent har vi begrensede økonomiske muligheter. Men vi har f.eks Lundgrens fond. Vi kan ikke tømme det, hverken på ditt eller andres prosjekter, men er kostnadsrammen lav nok, bør vi jo kunne ta ut litt. Dette er min mening, det er ingenlunde gitt at de øvrige styrenedlemmer deler det.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by Flash »

Fordelen med Create space er at det er print on demand. Det trykkes altså fortløpende ved behov og man trenger ikke låse seg til et gitt opplagstall. Man kan selv bestemme hva boken skal selges for, og sitter igjen med differansen mellom salgspris og produksjonspris som avanse.

Ulempen er at print on demand er noe dyrere enn vanlig trykk/digitaltrykk hvor man bestemmer seg for ett opplag på forhånd.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by Kjetil Kvist »

Så har jeg prøveside.

Katalogen vil inneholde 240 nummer.
Attachments
190a.jpg
190a.jpg (44.58 KiB) Viewed 2567 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by ZZzzz »

Jeg har et par spørsmål basert på prøvesiden, slik at jeg kan forstå den bedre.

1. Nr. 104: Den har ingen referanser. Hva er bakgrunnen for det? Er den tidligere ikke registrert i kataloger, eller er den kun beskrevet i arkiv/notater men ikke kjent preget?
2. Hva representerer angitte dato?
3. Stanser = pregestempel / stempelpar?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Katalog over medaljer og merker fra H. Rui

Post by Kjetil Kvist »

Ja, dette er en prøvside og derfor fortsatt litt uferdig. Kommer med et utfyllende svar etter jobb. ;-)
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Medaljer”