Christian VI Kroningsmedalje 1731

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Christian VI Kroningsmedalje 1731

Post by Trond i California »

Jeg har en bekjent som har en pen, dansk medalje til salgs. Jeg fikk hjelp av en vennlig sjel her paa forumet tidligere til aa identifisere medaljen. Den er laget av Georg Wilhelm Wahl til kroningen av Christian VI i 1731 men ble forkastet av Kongen og ikke benyttet til selve kroningen.

Det er mer informasjon fra Georg Galster her: http://www.danskmoent.dk/galster/med224.htm og han skriver
Wahl begyndte paa Arbejdet med Medaillen over Kongens Salving i Midten af April, og den 28. Maj og den 1. Juni leverede Wineke 53 Sølvexemplarer. Skønt Wahl havde skaaret Bagsidestemplet om, vakte hans Arbejde ikke Bifald. Medaillerne blev derfor ikke uddelt, skønt de var færdige i rette Tid, og indsmeltedes Aaret efter. Post festum maatte Wahl udarbejde yderligere 4 Portraitsider. Med det ene af disse Stempler prægedes den nu kendte (Fig. 375 gengivne) Medaille, hvoraf Wineke den 30. Oktober leverede 147 Sølvexemplarer og den 2.-16. November 14 Exemplarer i Guld (503). Men heller ikke nu fandt Wahls Arbejde Naade for Kongens Øjne, og man bestilte en Medaille over Salvingen hos den berømte Medailleur Hedlinger i Stockholm.
Eksemplaret som er avbildet i denne traaden er samme typen som er referert som Fig 375 av Galster. Altsaa ble det laget 147 eksemplarer I soelv og 14 i gull men deretter forkastet. Selger mener dette er en meget kostbar medalje. Den har en gylden farge, kanskje et gullbelegg, men han hevder det ikke er en av de 14 gull eksemplarene.

Er det noen som har mer informasjon eller kjenner til omsetninger av denne medaljen I soelv og/eller gull?
Attachments
Christian VI.jpg
Christian VI.jpg (89.63 KiB) Viewed 1494 times
Christian VI reverse.jpg
Christian VI reverse.jpg (96.64 KiB) Viewed 1494 times
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Christian VI Kroningsmedalje 1731

Post by kråketoppen »

Medaljen ble solgt hos Bruun-Rasmussen , Poul Henning Knudsens Møntsamling nr.2775 kvalitet M - prooflike utrop kr.20.000.-
solgt kr. 26.000.-
P.H.K. sin samling solgt i perioden 2009-13
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Christian VI Kroningsmedalje 1731

Post by Trond i California »

Takk for svar, kraaketoppen. Mener du en slik medalje ble solgt hos Bruun-Rasmussen eller mener du denne medaljen?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Christian VI Kroningsmedalje 1731

Post by kråketoppen »

Tror nok at B-R er en annen, men samme type og uten "forgylling".
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Christian VI Kroningsmedalje 1731

Post by Flash »

Det er noe med detaljene her som gjør meg litt skeptisk. Se spesielt reversen, strålene øverst samt våpenskjoldet har litt dårlige detaljer. Kan det være en forgylt galvano?
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Christian VI Kroningsmedalje 1731

Post by Trond i California »

Flash wrote:Det er noe med detaljene her som gjør meg litt skeptisk. Se spesielt reversen, strålene øverst samt våpenskjoldet har litt dårlige detaljer. Kan det være en forgylt galvano?
Jeg snakket med eier av denne medaljen igjen igaar. Han hevder den ikke er galvano, men saakalt "gold gilded". Han er ganske saa sikker paa at denne medaljen enten ble gitt til Paven eller kanskje en Kardinal/Erkebiskop som et 50 Ducat stykke. Jeg har ikke innsikt til aa verifisere noe av dette, men en spennende historie er det jo I tilfelle.
Post Reply

Return to “Medaljer”