Josephines minnemedalje 1876 tambak

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Flash »

I auksjonen på http://www.auction.no/no/bid.php?oid=1684208 står det opplag 30 i tambak. Før jeg tar dette for god fisk ønsker jeg en referanse, noen som har?
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Askeladd »

I Kvistbrødrenes "Medaljekatalogen1804-1905" medalje nr. 67 står det ikke noe om at denne er produsert i tambak. Metallene som nevnes er forgylt sølv, sølv, forgylt bronse og bronse. Ingenting om antall eks.
Regner med at Kjetil Kvist kan komme med ytterligere referanser da det er Numisma sin auksjon.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Flash »

Ser vel ut som de enten ikke kan eller vil.

Mulig bildene ikke er topp, men den ser mer ut som forgylt enn tambak.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Kjetil Kvist »

Medaljekatalogen 1804-1905 ble utgitt i 2002. Siden den gang har det kommet fram en rekke nye opplysninger om medaljene i katalogen, i tillegg til en del andre medaljer som hører med i samme periode. Jeg har laget tre eksemplarer med korreksjoner, tilføyelser osv. Dette er en av tilleggsopplysningene, at denne medaljen også ble laget i tambak. Jeg har selvsagt sett dette eksemplaret, og er sikker på at det er tambak. (Jeg tror også at noen av de som er solgt som forgylt bronse i virkeligheten er tambak.)

Men det er kanskje på tide å publisere en artikkel i NNT om tilføyelser og korreksjoner til Medaljekatalogen, dersom det ikke rett og slett er på tide med en ny utgave.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Flash »

Ok, ingen referanse altså.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Kjetil Kvist »

Tålmodighet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by SaccoMan »

Vi venter i spenning :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Kjetil Kvist »

Har funnet referansen, må lete for å finne bilaget. ;)
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Kjetil Kvist »

Det ser ikke ut til at jeg har tatt vare på en kopi av bilaget. Originalen ligger i Riksarkivet. Medaljen ble laget hos Berliner Medaillen-Münze, og regningen lød på 5 i gull, 20 i sølv, 30 i nygull (tambak) og 150 i bronse. Som med mange andre medaljer kan det selvsagt ha blitt preget enkelte eksemplarer senere, men jeg har ikke funnet spor av det.

Dersom andre sitter på ytterligere opplysninger, så er det fint om disse kommer på banen.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Flash »

Kjetil Kvist wrote:Originalen ligger i Riksarkivet.
Var det referansen :roll:

Lurer på hva kommentaren hadde vært om f.eks ZZzzz hadde kommet med en slik referanse?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Kjetil Kvist »

Nope, det er ingen referanse. Bare en opplysning om hvor den ligger. Full referanse kommer når jeg en gang publiserer en artikkel om denne medaljen, og akkurat det er ikke helt på topp på prioriteringslisten i år. ;)
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by ZZzzz »

Flash wrote:
Kjetil Kvist wrote:Originalen ligger i Riksarkivet.
Lurer på hva kommentaren hadde vært om f.eks ZZzzz hadde kommet med en slik referanse?
Nå som jeg er nevnt i denne diskusjonen:

Nå som Kjetil her ikke ønsker å skrive hva han selv skriver om meg, det som er en påstand han ikke har eller vil dokumentere, så får jeg presentere den:

"du har et kronisk problem med kilder og referanser"

Det som kommer frem her i denne tråden er svært kritisk. Om Kjetil har rett i sin påstand om at denne medaljen er preget i tambak eller ikke, det vet jeg ikke. Men referansen finnes ikke og den er ikke presentert for de interesserte. Denne totalt manglende referansen, og da den udokumenterte påstanden, er da brukt i salgsøyemed. Det viser en manglende forståelse av kilde- og referansebruk. Det er veldig kritikkverdig å bruke en referanse, som ikke er en referanse, til å påstå noe om at et objekt er uvanlig og dermed burde oppnå høyere pris.

Her kan jo legges til flere eksempler hvor Kjetil utviser manglende forståelse for referanser og kilder:

1. Kjetil skrev et blogginnlegg om et myntfunn og presenterte linken til funnet her inne. Der kunne han trygt identifisere en mynt til Eirik Magnusson. Problemet var bare det at han manglet det grunnleggende kildearbeidet, og endte opp med å identifisere mynten til feil konge.

Referanse: viewtopic.php?f=6&t=11161&hilit=magnus

2. Hellebustkatalogen til Numisma inneholdt en rekke feil som jeg påpekte (manglende kildearbeid?). Men den ene feilen ville de ikke rette opp. Det var en brakteat de ikke kunne dokumentere at var norsk. Referansen ble Schive og -. En strek.... Kjetil var med på å sette opp en mynt som norsk helt uten referanse*. Det viser en totalt manglende forståelse av viktigheten av referansebruk. Man må jo ha en referanse, slik at det ikke blir en udokumentert påstand.

Referanse: viewtopic.php?f=33&t=9574&p=90687&hilit=falsk#p90687

3. Og så har vi Kjetil sine påstander om mine arbeider. For det første dikter han opp at den og den kilden må eksistere for at det jeg skriver om skal være tilfelle. Det er svært kritikkverdig at han dikter opp kilder for å avskrive mine arbeider. Så har vi det at han totalt mangler dokumentasjon på hvorfor hans påstand med oppdiktede kilder skal være relevant. Det hele er kun en udokumentert påstand som mangler referanser om hvorfor den er relevant.

Referanse: Privat epost-korrespondanse. Tråden her inne synes å være forsvunnet.

Det som her kommer frem er at Kjetil som slenger ut denne udokumenterte påstanden om meg:

"du har et kronisk problem med kilder og referanser"

faktisk synes å være den som har et kronisk problem med kilder og referanser. Husk! Jeg dokumenterer det som jeg her legger frem. Kjetil slenger kun ut en udokumentert påstand som han ikke har villet dokumentere (det synes nærmest som at han anser det å slenge ut udokumenterte påstander om meg som sin livsoppgave).

La meg til slutt legge til: Jeg har aldri gått til angrep på Kjetil sine arbeider innefor hans hovedområder, og jeg har aldri spredt falske påstander om hans arbeider.

-------------

* De hadde riktignok referansen NM23 var (variant). Men det finnes mange utenlandske brakteater som ligner på norske, og mange av dem kan karakteriseres som varianter av norske NM-nr. Man må dermed ha en 100% referanse til NM eller en annen referanse. Schive referansen hadde de ikke, heller ingen andre referanser.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Alex R »

Srsly. We want world peace!
Det er jo som å skru på discovery klokka 11 om morran. Der går det også bare høgg-gamle repriser. Kan vi enten fjerne hele såpeopraen, eller komme med noen nye episoder? Det er samme tralten hele tiden. KK vs. Zzzzzzzzzzzzzzz vs. OlavK vs hele verden som ikke er helt enige i hva noen andre mener.

Enten PM, eller gi beng!

Takk og god jul!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by ZZzzz »

Slutt å klage Alex. Du klagde ikke da Kjetil for kort tid siden skrev følgende om meg her inne:

"du har et kronisk problem med kilder og referanser"

Men klager gjør du når jeg besvarer hans påstand. Har du ikke klaget på at Kjetil fremsetter en falsk og udokumentert påstand om meg, så skal du også la meg besvare hans påstand. Det må så absolutt være rom for å besvare falske påstander som er fremsatt her inne. Vær konsekvent i disse juletider, så kanskje vi kan få "world peace".

God jul!
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Josephines minnemedalje 1876 tambak

Post by Askeladd »

Er det rart det er krig og elendighet i verden. :(

Friske diskusjoner er helt ok etter min mening, men la oss slippe samme gamle leksa på nytt og på nytt.
Post Reply

Return to “Medaljer”