Oppbevaring av postkort

Forum for postkortsamlere

Moderator: Per Erik

Post Reply
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Oppbevaring av postkort

Post by lokarlsen »

Jeg samler på autografer og oppbevarer mye av det i plastikklommer beregnet til postkort. Jeg lurte derfor på hvordan folk oppbevarer slike plastikklommer? Finnes det noen bokser beregnet på lagring av disse?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Oppbevaring av postkort

Post by hertervig »

Jo da, det finnes. Bokser i fem forskjellige farver som du får hos frimerkehandlere. De tar ca. 5 - 600 kort og bilder og tåler årelang bruk, et bra produkt. Mener de koster 240 kroner stykket. Ellers finnes det jo album, Lindner har et stort et med plass til 6 kort på hver side, altså 12 kort på en dobbeltside nå du åpner albumet. Men siden selve arkene til Lindner ikke er bra (de sprekker) brukes Safe albumark. Total kostnad pr kort ca. 2,50.
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: Oppbevaring av postkort

Post by lokarlsen »

Supert, jeg har vært innom en del butikker i jakt etter mapper og har ikke sett noen - har du noen forslag til butikker som selger dette i Oslo?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oppbevaring av postkort

Post by Olav K »

På Fridtjof Nansens plass, bak Rådhuset, finner du Ragnér, som er spesialist på postkort - jeg vil tro han har noe til å oppbevare dem også.
Posthorn
Posts: 95
Joined: 09 May 2012 13:21

Re: Oppbevaring av postkort

Post by Posthorn »

Har kjøpt noen av Leuchtturm sine samlerbokser for blant annet postkort pr. postordre. Jeg synes de så fine ut på bildet, men dessverre så sjekket jeg ikke målet før jeg bestilte. Samler en postkort i vanlig størrelse så er de for store. Mål utvendig 367 x 200 x 208.
Attachments
gleKOMS2C.jpg
gleKOMS2C.jpg (26.2 KiB) Viewed 3136 times
Quack_Freud
Posts: 16
Joined: 02 Jul 2013 14:23

Re: Oppbevaring av postkort

Post by Quack_Freud »

Jeg anbefaler såkalte top-loaders og side-loaders til postkort.

http://www.the2buds.com/suslside.htm

http://www.the2buds.com/susltop.htm

Denne typen oppbevaring er mye brukt i USA, bl.a. til baseballkort o.l., men er visst relativt ukjent her i Norge - i hvert fall er det ingen jeg kjenner til som enda selger disse her.

Med top-/side-loaders slipper man å tenke på at postkortene (eller hva man samler) kan bøyes, ripes opp, at hjørner brettes/knekkes, og fingermerker på trykket (mange postkort er ekte fotografier), etc.

Disse er billigere jo flere man bestiller. Hvis noen vil gå sammen om en større bestilling er det bare å si fra. Jeg kan eventuelt legge ut, men da må de som vil ha være sikre på at de skal ha.
Post Reply

Return to “Postkort”