Postkort Verdi?????

Forum for postkortsamlere

Moderator: Per Erik

Post Reply
User avatar
leif009
Posts: 192
Joined: 04 Aug 2009 20:15
Location: Hønefoss

Postkort Verdi?????

Post by leif009 »

Hei
Fekk noen postkort av naboen i dag,noen han var på vei å hive i søppla..Synes det var litt for gale å la de gå i
søppelet så jeg tok vare på de..Kjekt å ha som Øystein Sunde synger :D
Samler ikke på dette så jeg har null peiling på om de har noen verdi , årgangen på de , etc. og håpe noen her på forume kan hjelpe
meg litt...Det er 2 størelser på de,noen er 90mm x 63mm (27stk) vis det er postkort da???? De andre er 138mm x 89mm (38stk)
Legger ved 3 bilder av de store og 4 av de små.. De kommer fra forskjeligge plasser i Norge..
Korte er så og si helt strøkne med rette fine hjørner...
På forhånd takk for hjelpen
Attachments
4 stk små..
4 stk små..
img039.jpg (228.4 KiB) Viewed 2821 times
stort
stort
img038.jpg (98.72 KiB) Viewed 2821 times
stort
stort
img037.jpg (93.74 KiB) Viewed 2821 times
stort
stort
img036.jpg (88.42 KiB) Viewed 2821 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Postkort Verdi?????

Post by Olav K »

Dette var - iall fall for en ca 10 år siden - et populært samlerområde. Det var frimerkehandlerne som drev med det, men det var en "spesialist" på Fritjof Nansens plass i Oslo. Jeg har glemt hva han heter og siden han har passert 67år kan han ha lagt opp. Google "kjøpe Postkort"/selge P--" og se hva du finner. Småsteder er (var?) populære, likeledes jernbane, stasjoner, skipsfart og annen næring. Da min mor døde i 2002 etter samvittighetfullt ha spart jule- og andre hilsenere frs slekt og venner, fikk jeg vel 6.000 - og der var ingen spesielle perler, men nettopp slike som du viser.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Postkort Verdi?????

Post by vemod »

Skip, båter, fly, biler, originale motiver/vinklinger, lokal industri, bensinstasjoner, kolonialforretninger, folkeansamlinger etc., er populært. Og jernbanestasjoner. På ditt jernbanerelaterte kort, blir hovedmotivet litt for mye i bakgrunnen (pris kanskje 100 kroner). På de beste stasjonskorta er det folkeliv, dampende lokomotiver, og emaljerte skilt på veggene. (Kr. 1000+++). Motiver fra Carl Johan er ikke direkte ettertraktet, uansett alder.

Dine øverste fire kort viser typiske turistmotiver, og stammer sikkert fra ei mappe med "prospektkort fra Norge" eller lignende. Kort med store opplag (f.eks. av kirka), er heller ikke lette å omsette. Jeg vil tro 20-30 kr. pr. stk. Imidlertid kan følgende oppstå: To relativt ferske stedssamlere byr opp de fleste av de vanligste kortene, i den tro at de aldri kommer for salg igjen i deres levetid. Så man vet aldri.
oddvarew
Posts: 3
Joined: 18 May 2012 15:00

Re: Postkort Verdi?????

Post by oddvarew »

Hei!

Synes du har fått gode svar allerede. Imidlertid er de første avbilde fotoene ikke postkort, men stammer fra souvenirmapper med fotoer. Du skal være heldig om du får 10 kr stk for slike!

De øvrige er postkort i småformat og versettes i forhold til motiv, kvalitet og evt. avstempling. Hørerm gjerne fra deg om du skal kvitte deg med dem.

Mvh Oddvar Wikstrøm
Post Reply

Return to “Postkort”