The jungle book med hakekors

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
Marley
Posts: 25
Joined: 10 May 2014 16:29

The jungle book med hakekors

Post by Marley »

Har prøvd å søke opp denne på nettet/ antikvariat uten hell. Rudyard Kipling fra 1924. Har forstått at det er begrenset med utgivelser med dette hakekorset, har den noen verdi?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: The jungle book med hakekors

Post by hertervig »

Kan være at det er bare de eksemplarene som er innbundet i forlagets skinnbind som har dette "hakekorset" som en illustrasjon inni. Det er ikke noe egentlig hakekors, det har jo 4 haker i tillegg og da vet jeg ikke hvor attraktivt det er for disse samlerne. Lasting words Ltd. i Northampton har et eksemplar for salg for $73,88. "Reprint" samme år og uten vareomslag. Rimelig pent eks.
Marley
Posts: 25
Joined: 10 May 2014 16:29

Re: The jungle book med hakekors

Post by Marley »

Se der ja, du fant et tilsvarende eksemplar.. takk! :)
Litt usikker på hva du mener med ".. som har dette "hakekorset" som en illustrasjon inni ". " Hakekorset " er på omslaget også, både foran og i ryggen. Ellers fikk jeg jo en pekepinn som var det jeg var ute etter, ingen verdi i den forstand så får fortsette å bo i bokhylla.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: The jungle book med hakekors

Post by hertervig »

Det kan gjerne være det er en annen type kors på omslaget, det har jeg aldri sett. Illustrasjonen med korset jeg fant befinner seg på motsatt side av tittelbladet inne i boken (se bilde 2). Omslaget til shirtingbindutgaven har jeg riktignok sett, (se bilde 1), men siden jeg ikke ser noe hakekors der, så går jeg ut fra at helskinnbindet kom med et annet omslag.
Vareomslaget gir gjerne en merverdi til en bok, men helst hvis det er en original førsteutgave noe som jo dette ikke er. Vareomslaget kan allikevel være ganske uvanlig, konemor ville som regel heller ha skinnryggen i bokhylla enn det simplere utseende papiromslaget.
Attachments
16164047889.jpg
16164047889.jpg (108.8 KiB) Viewed 2130 times
7553468820_2.jpg
7553468820_2.jpg (90.96 KiB) Viewed 2130 times
Marley
Posts: 25
Joined: 10 May 2014 16:29

Re: The jungle book med hakekors

Post by Marley »

Min bok mangler omslag, er i rødt skinn og har dette på framsiden;
Image
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: The jungle book med hakekors

Post by Flash »

Forfatteren Rudyard Kipling ble født i India og tilbrakte mange år der. Handlingen i jungelboken er lagt til India og der brukes hakekorset som lykkebringende symbol.
Post Reply

Return to “Litteratur”