Salmebok fra 1833 med skade i bokryggen

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
kallisti
Posts: 7
Joined: 08 Jul 2012 21:49

Salmebok fra 1833 med skade i bokryggen

Post by kallisti »

Hei, har nylig arvet en salmebok, full tittel:

Psalmebog, til Guds aere og hans menigheds opbyggelse, tilligemed Collecter, Epistler og Evangelier, Lidelses-historien etc.
av Ludvig Harboe og Ove Høegh-Guldberg

Trykket på Christianias Opfostringshuus i 1833; gitt til en ung kvinne til hennes 21-årsdag i 1842. I den anledning er boken dekorert med forgyllede mønstre, eierens initialer på forsiden, og årstallet for overrekkelsen på baksiden.

Bokryggen har løsnet i den ene enden, men ser etter mitt skjønn ut til å kunne limes. Om en slik reparasjon er ønskelig når det gjelder antikke bøker, aner jeg ikke, spør derfor her.

Boken har også et lite eseløre på side 36, som åpenbart har vært der siden boken var i bruk for over 100 år siden. Har ikke hjerte til å rette ut dette (fargen på papiret vil uansett vitne om at det har vært der). Ellers virker boken i realtivt god stand, spesielt mtp. alderen. Skriften er skarp og lettlest (for de som behersker gotisk skrifttype).

Omslag:
Image

Personlig informasjon i håndskrift / informasjonsside
Image Image

Skader:
Image


Jeg er revet mellom å forsøke å selge denne (i det minste få et realistisk prisoverslag), gi den i gave til et geistlig familiemedlem, eller begynne å samle på antikk kristen litteratur selv. Har en bakgrunn som gjør at det siste alternativet ikke er så utenkelig. Har også et greit utgangspunkt i form av gamle Pontoppidan-bøker og annen evangelisk-luthersk litteratur.

All input mottas med takk.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Salmebok fra 1833 med skade i bokryggen

Post by as2o3 »

Den ligger for salg på antikvariat.net for mellom 125,- og 600,- men om du vil selge tviler jeg på at du kan regne med stort mer enn en 200-lapp. Gamle bibler og salmebøker er tungsolgte og finnes i så mange eksemplarer at de har ubetydelig verdi, du kan som regel finne dem solgt for en tyver per bok på bruktbutikker, så sånn sett er det et billig samleområde.
kallisti
Posts: 7
Joined: 08 Jul 2012 21:49

Re: Salmebok fra 1833 med skade i bokryggen

Post by kallisti »

Hm. Så bra, egentlig. Da kan jeg jo fylle huset med slike. :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Salmebok fra 1833 med skade i bokryggen

Post by tho »

kallisti wrote:Hm. Så bra, egentlig. Da kan jeg jo fylle huset med slike. :)
Ja, da er det bare å ønske lykke til.
Post Reply

Return to “Litteratur”