Fritjof Nansen Farthest North Original

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Fritjof Nansen Farthest North Original

Post by Trond i California »

Jeg kjoepte forleden boken som Fritjof Nansen skrev etter den norske polarekspedisjonen mot Nordpolen. Den er en originalversjon utgitt I 1898 paa engelsk og i meget flott tilstand - nesten som ny. Den har flotte utbrettkart bak I boken. Er det noen som vet om denne er sjelden og eventuell verdi?
Attachments
IMG_4114.JPG
IMG_4114.JPG (268.59 KiB) Viewed 1050 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Fritjof Nansen Farthest North Original

Post by Olav K »

Jeg sjekket "antikvar.net" som dekker Skandinavia. to danske antikvariatr har 2 binds utgaven fra 1897 (engelsk og norsk versjon utkom samtidig) for hhv USD 247 ( near fine) og 415 (fine). Den norske utgaven går for rundt USD 250, og flere antikvariater har denne. Du ser ut til å han en ettbindsutgave som kom i 1898. Denne så jeg ikke på antikvar.net, men hos ABE-books, da mest i diverse nytrykk til priser mellom USD 25 til 50, og en original, men i sliten stand til USD 46. Sjeldenhet tør jeg ikke si noe om. I Norge er "polarlitteratur" stadig populært, når jeg snakker med antikvariater i håp om å tynne ut i egne bokhyller er "polarlitteratur" det første de spør etter. Interessen USA vet jeg lite om, men den lange listen hos ABE tyder på at interessen er der, men for bokens innhold, slik at nytrykk fyller behovet. I England vil jeg tro det er litt som i Norge, de har sine polarhelter og Nansen er også en helt på linje med deres egne (i motsetning til Amundsen som den polarinteresserte engelskmann betrakter som en "cheater"). Jeg har dessverre ingen nettadresser på engelske antikvariater.
Morsom sak er det uansett, og jeg ville vel ha brydd meg mindre om verdien - den er iallfall verd det du betalte for den.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Fritjof Nansen Farthest North Original

Post by Trond i California »

Takk for godt svar, Olav. Det staar Vol. 1 paa boken saa det er mulig det har vaert flere bind I utgivelsen.
Jeg planlegger aa beholde boken - er glad I polarhistorie som mange andre nordmenn.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Fritjof Nansen Farthest North Original

Post by Olav K »

Med "vol 1" har du nok første bind av originalutgaven, men muligvis 2. opplag, siden du sier at den er trykket i 1898. Da har den også de vakre tegningene Nansen laget. Han må jo ha vært et universalgeni: vitenskapsmann, sportsmann, diplomat, kunstner, kreativ problemløser (hungerskatastrofen i Sovjet, Nansenspass) med meget mere. Stort selvbilde ( det må du jo ha, når du i livets aften sender nakenbilde av deg selv til en amerikansk dame du gjerne vil bli bedre kjent med) - men med sin CV hadde han jo all grunn til å ha et stort selvbilde. Men ingen umiddelbart omgjengelig person i forhold til egen nære familie, eller mannlige naboer på Lysaker hvis hustruer han tidvis begjærte på ukristelig vis. Kanskje symptomatisk at hans store filosofiske verk heter "Inn i tåkeheimen".
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Fritjof Nansen Farthest North Original

Post by Flash »

Begge bindene ligger på 49 US$ og oppover på internasjonale antikvariater.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Fritjof Nansen Farthest North Original

Post by Trond i California »

Takk for svar Olav og Flash. Jeg ser det ligger flere av disse ogsaa paa eBay saa her gjorde jeg nok ikke hjemmearbeidet foer jeg la ut spoersmaal paa forumet.
Post Reply

Return to “Litteratur”