Dømt for frimerkesvindel.

Interessante nyheter fra media legges her
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Dømt for frimerkesvindel.

Post by Posthornet »

En mann er dømt til sju måneders fengsel for svindel ved å selge brukte frimerker for ny bruk. To andre personer er også dømt i saken, og til sammen må de betale Posten 400.000 kroner i erstatning.

Kilde: DN
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by tho »

Posthornet wrote:En mann er dømt til sju måneders fengsel for svindel ved å selge brukte frimerker for ny bruk. To andre personer er også dømt i saken, og til sammen må de betale Posten 400.000 kroner i erstatning.

Kilde: DN
Det var mange som solgte slike limløse frimerker på QXL og andre selgere som kjøpte, trolig for å
tjene penger på porto de oppga i auksjonene sine.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by Espen »

Jeg mener på å ha lest en diskusjon om dette tidligere hvor man kom frem til at det var lovlig å selge ustemplede, limløse frimerker så lenge man ordla seg deretter. Om man f.eks sier at det er nye frimerker så er det ulovlig?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by tho »

Espen wrote:Jeg mener på å ha lest en diskusjon om dette tidligere hvor man kom frem til at det var lovlig å selge ustemplede, limløse frimerker så lenge man ordla seg deretter. Om man f.eks sier at det er nye frimerker så er det ulovlig?
De diskusjonene kan du glemme. Man kan selge limløse ustemplede frimerker til samlerbruk,
men ikke slik disse frimerkene ble markedsført på QXL.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by Espen »

Er vel flere kanaler enn qxl hvor slikt blir omsatt.

Det var så vidt jeg husker en rettssak tidligere hvor en ble frikjent fordi at det til syvende og sist er posten som er ansvarlig for å stemple frimerkene og om de feiler så er det de som må ta støyten. Artikkelen til trådstarter er noe sparsom på informasjon, men den sier følgende: Han solgte dem deretter via en auksjonsside på nett som «billig porto»

Kanskje det er ordene billig porto som har vært utslagsgivende, men i så fall er det merkelig mtp at man kan få kjøpt frimerkehefter (med lim!) til halvparten av pålydende hos frimerkehandlere og på auksjonssider, om de skulle ordlegge seg på samme måte så er det neppe problematisk.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by Olav K »

Det er nok ganske sikkert at det er "billig porto" som har vært utslagsgivende, samt at de hatt avtale med firmaer om å overta frankerte konvolutter på inngående post. Dermed fikk de grandiose menger med frankerte konvolutter, som de etter avdampning av frimerkene solgte som "billig porto" i stedet for å forærere til tubfrim. I gamle dage var de dødsstraff for slikt, på linje med falskmyntneri.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by Posthornet »

Det er vel ord formuleringen og hensikten som har ført til den strenge dommen. Jeg og de frimerkesamlere jeg kjenner har alltid brukt det lille av ustemplede frimerker vi har funnet i kilovarene til porto.

Jeg har forsøkt å finne noe utfyllende opplysninger om saken men de forskjellige avisene har stort sett det samme som linken til DN

En avis tillegger:
Ifølge dommen er retten ikke i tvil om at «ustemplede, limløse frimerker er helt uten interesse og verdi for filatelister, at salgene kun var rettet mot gjenbruk og at dette er en forutsetning for salg og motivasjonen for kjøp».
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by tho »

Det er rett og rimelig at de som har holdt på med denne virksomheten har noe å frykte.
Da snakker vi ikke om de som har brukt limløse frimerker som porto, men de som har
solgt slike i stort monn på QXL og ev. andre steder. Litt innsyn i QXL's salg kan fange
opp disse personene. Syv måneders fengsel og 400.000 kr i erstatning til Posten fordelt
på 3 personer svir sikkert. Det er trolig nok til å få satt en stopper for dette salget? :lol:
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by stigulv »

Ett raskt søk på limløse på qxl så ser jeg at selgerne ikke ble skremt :-D
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by tho »

stigulv wrote:Ett raskt søk på limløse på qxl så ser jeg at selgerne ikke ble skremt :-D
Ja, det er et rottereir.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by tho »

Det er sågar en egen kategori for gjenbruks frimerker fordekt som "Nyere limløse".

Slik annonsene fremstår går det innunder lovbrudd, kort sagt kriminell virksomhet.'
Det er ikke noe nytt der.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by Posthornet »

Det foregår også her i Sverige. Søk på "utan lim" hos tradera.com. Der finnes en selger som bare selger utan lim. Sporing i karakterboka kan bare gjøres til en viss dato, men viser et par titalls solgte pakker. utan lim
Det må vel kanskje i den stil det foregikk i saken om de dømte i Norge.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by tho »

Posthornet wrote:Det foregår også her i Sverige. Søk på "utan lim" hos tradera.com. Der finnes en selger som bare selger utan lim. Sporing i karakterboka kan bare gjøres til en viss dato, men viser et par titalls solgte pakker. utan lim
Det må vel kanskje i den stil det foregikk i saken om de dømte i Norge.
Får håpe det Posthornet, at de har tatt de største aktørene og det ikke var et tilfeldig
varp mot noen småkriminelle :lol:

Spørmålet er om Posten nå intensiverer jakten på synderne :roll:
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by Samler »

Espen wrote:Er vel flere kanaler enn qxl hvor slikt blir omsatt.

Det var så vidt jeg husker en rettssak tidligere hvor en ble frikjent fordi at det til syvende og sist er posten som er ansvarlig for å stemple frimerkene og om de feiler så er det de som må ta støyten. Artikkelen til trådstarter er noe sparsom på informasjon, men den sier følgende: Han solgte dem deretter via en auksjonsside på nett som «billig porto»

Kanskje det er ordene billig porto som har vært utslagsgivende, men i så fall er det merkelig mtp at man kan få kjøpt frimerkehefter (med lim!) til halvparten av pålydende hos frimerkehandlere og på auksjonssider, om de skulle ordlegge seg på samme måte så er det neppe problematisk.
Korrekt som Espen sier rundt dette tema. Posten har unnlatt å stemple og derav med riktig beskrivelse er det
lite posten kan gjøre. Vet at enkelte på dette forum har et fanatisk forhold til disse ustemplede frimer ( fremstår som ubrukt )

Nå vil ikke jeg bedrive noe forsvar mot dette - men det finnes 3 dommer som påførte posten et sviende nederlag.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Dømt for frimerkesvindel.

Post by tho »

Vel, det har vært med på å gjøre QXL til det som det er idag.

Ikke mye å skryte av ...

Når det dårlige selgere får operere fritt, så går det slik.
Folk vender nettstedet ryggen.
Post Reply

Return to “Nyheter”