En kjendismynt på Auction

Forum for kjøp og salg av samleobjekter
Post Reply
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

En kjendismynt på Auction

Post by AMO Berg »

Hei folkens. Har dere hatt en fin påske dere også?

Jeg har i min samling en veldig fin 1/5 speciedaler 1797 som jeg nå skal selge. Jeg har ingen bilder av den å legge ut her, men hvis dere har boken Norges Mynter eller katalogen "den lille grønne" fra 1992, så kan dere slå opp på 1/5 speciedaler, for det er den som er avbildet der jeg nå selger.

Jeg kjøpte den av en mynthandler i 2006 som ikke var oppmerksom på den morsomme proveniensen. Det medfølger en håndskreven samleseddel hvor det står at den ble kjøpt av mynthandler Ahlström den 20/12-1973 som kvalitet 0 for kroner 540,-. Bjarne Ahlstöm som var en av forfatterne av Norges Mynter hadde altså allerede tre år før utgivelsen i 1976 begynt å samle illustrasjonsbilder til boken. Det er en mynt som har gitt meg mye glede, men nå er tiden inne til å la den gå videre til noen som har enda mer lyst på den enn meg.

Den vil trolig bli lagt ut for salg på Auction.no i første halvdel av mai, med avslutning en søndag i slutten av mai. Bernt Bertelsen vil ta hånd om salget for meg.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: En kjendismynt på Auction

Post by madsemann »

Hadde jeg hatt C7 som samlerområde ennå, hadde jeg gått for denne :-)
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: En kjendismynt på Auction

Post by rega65 »

Jeg samler litt på C7,så kommer nok til å følge denne.Fyller år siste søndag i mai,så dette hadde vært en fin gave fra meg til meg..... :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: En kjendismynt på Auction

Post by madsemann »

rega65 wrote:Jeg samler litt på C7,så kommer nok til å følge denne.Fyller år siste søndag i mai,så dette hadde vært en fin gave fra meg til meg..... :D
Ja det må være en fin gave :-) Jeg fylte året selv nylig, og jaggu ble det noen mynter på meg også :-)
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: En kjendismynt på Auction

Post by MarkusLømo »

Jeg kan godt tenke meg en 0-mynt fra 1700-tallet. Akkurat det har jeg ikke i samlingen fra før. Og morsom proveniens er aldri feil.

Godt at en får tid til å venne seg til tanken på mynten før budgivningen avgjøres :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: En kjendismynt på Auction

Post by AMO Berg »

Hyggelig at mynten vekker interesse. Den er på plass i Oslo nå, så auksjonen er like rundt hjørnet. Kvalitet 0 er jo Ahlströms snart 40 år gamle vurdering. Selv tror jeg 0/01 er mer korrekt, men vi får se hva Bernt mener om den. For en samler som kanskje vurderer å spesialisere seg på å samle 24 skillinger og 1/5 specier, er jo dette en mynt som befinner seg midt i 24 skillings epoken (1734-1865), og med dens kvalitet og proveniens, vil jo dette være en flott start på et slikt samleprosjekt. En mynt man kan bygge en spesialsamling rundt.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: En kjendismynt på Auction

Post by AMO Berg »

Da er mynten lagt ut for salg. Auksjonen avsluttes søndag førstkommende.

http://www.auction.no/no/bid.php?oid=1450812
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: En kjendismynt på Auction

Post by AMO Berg »

Her er samleseddelen som medfølger:
191.JPG
191.JPG (189.72 KiB) Viewed 2512 times
192.JPG
192.JPG (146.45 KiB) Viewed 2512 times
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: En kjendismynt på Auction

Post by AMO Berg »

Når mynten ble fotografert hadde et lite rusk sneket seg opp på bokstaven U i COURANT, i tilfelle noen skulle lure på det. Bernt forsikrer at det er borte vekk nå. :wink:
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: En kjendismynt på Auction

Post by rega65 »

Hei,da ble det enda et tilskudd til min "sidesamling" som er Norske mynter avbildet i Norges mynter.nå er det hele 2 mynter i samlinga 8sk 1734 og nå 1/5sp 1797.Godt det er langt mellom hver gang disse kommer tils. da de ikke er på "tilbud" akkurat,men jeg liker disse myntene så..... :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: En kjendismynt på Auction

Post by AMO Berg »

Det var hyggelig at du fikk den rega. Kanskje du skal gå over til å kun samle mynter avbildet i NM? :) Hvis man følger med så kan det hende flere dukker opp etterhvert. Jeg har snevret inn mitt eget samleområde til Christian VIIs speciedalere. Jeg vurderte å gi meg som samler, men min interesse for perioden slutten av 1700-tallet gjorde at jeg har lyst til å ha noen mynter fra denne epoken for moro skyld.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: En kjendismynt på Auction

Post by rega65 »

Det blir for lenge å vente 2-3 år mellom hver gang postmannen kommer med en mynt,så jeg må nok hanke inn en og annen mynt i mellomtiden også.... :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: En kjendismynt på Auction

Post by rega65 »

Hei,takk for handelen forresten,har hanket inn endel pene mynter fra deg i senere tid,og lykke til med samlingen av specier CVII :D .
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: En kjendismynt på Auction

Post by AMO Berg »

rega65 wrote:Det blir for lenge å vente 2-3 år mellom hver gang postmannen kommer med en mynt,så jeg må nok hanke inn en og annen mynt i mellomtiden også.... :wink:
Jeg slår i hjel tiden mellom myntkjøpene med whisky og BBC Lifestyle. :wink:
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: En kjendismynt på Auction

Post by rega65 »

rega65 wrote:Hei,da ble det enda et tilskudd til min "sidesamling" som er Norske mynter avbildet i Norges mynter.nå er det hele 2 mynter i samlinga 8sk 1734 og nå 1/5sp 1797.Godt det er langt mellom hver gang disse kommer tils. da de ikke er på "tilbud" akkurat,men jeg liker disse myntene så..... :D
Begge disse myntene kommer nå på auksjon på Numismas Jub. auksjon(ligger ute på SAS)
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Markedsplassen”