Metallsøkere

User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

Da virker søker`n som den skall . I valig søkemodus må du bevege den frem og tilbake
over objektet,holder du den i ro forsvinner signalet. Endrer signalet karakter
er det veldig ofte søppel,holder den samme tone selv om du forsøker
forskjellige vinkler ,så grav !
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Metallsøkere

Post by Femmern »

Takker for den opplysningen :)
sierra93
Posts: 22
Joined: 03 Aug 2010 21:16
Location: Slaget på Re

Re: Metallsøkere

Post by sierra93 »

Noen som har begynt sessongen her da?


Finner vi no?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

sierra93 wrote:Noen som har begynt sessongen her da?


Finner vi no?
Igang for lengst. Vi finner søle,tæle og litt andre greier,egentlig mest søle..
santander
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2009 00:25
Location: Oslo

Re: Metallsøkere

Post by santander »

De som er på vestlandet er i alle fall godt i gang! Sjekk ut videoene fra disse gutta:)

http://www.youtube.com/watch?v=xa6WoOC2 ... tube_gdata
Aristokraten
Posts: 114
Joined: 30 Dec 2009 00:20

Re: Metallsøkere

Post by Aristokraten »

Blitt noen turer uten det helt store.Var en tur på Losby noen dager.Eneste funnet å skrive hjem om var en Beltespenne.Alder ukjent foreløpig,men gammel ihvertfall.

Men i morra skal jeg en tur på godplassen med ei ny plate til Whites søkeren,gleder meg som en unge!
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Metallsøkere

Post by skakke »

Har fått meg ein del turar. Dette er jo den beste tida, ettersom det ikkje er så mykje vegetasjon. Ein del områder blir derfor lettare tilgjengelige. Til no har det blitt sju sølvfunn, derav tre myntar.
Fekk tilgang til ein hage i Skånevik, der det sto ein Amtmannsgård fram til ca 1880. Då dette brann ned, bygde dei opp ein enorm sveitservilla som no prydar bygda med sine spir, digre kakkelovnar og glassmaleri. Her har eg hatt tre flotte turar.
Ein 25 øre 1876 er eldste mynt der borte til no.
Tok også for meg gamle gode Steinsvollen fotballbane, som var bygd i 1936. Fabelaktig plass for nybegynnarar, ettersom det er lassevis med mynt der. Det meste frå femtitalet, men ein del artige innslag inniblant. Ein del ringar og ein liten lot med fem utanlandske myntar. Alle frå ulike land 1917-1949. Slike ting forundrar meg, og er ein stor del av årsaka til at eg brukar så mykje tid på dette.
Har fleire områder i kikkereten, så her blir det nok fleire funn.
Attachments
Meget flott sølvarmbånd. Like ved fann eg ei sølvskjei. Sistnevnte er no tilbake der den høyrer heime,i sølvskuffa på gården der eg fann den.
Meget flott sølvarmbånd. Like ved fann eg ei sølvskjei. Sistnevnte er no tilbake der den høyrer heime,i sølvskuffa på gården der eg fann den.
Sølvarmbånd.jpg (70.11 KiB) Viewed 2191 times
Desse låg i ein klump. Relativt bra kvalitet til å vera jordfunn. Ein sølvmynt.
Desse låg i ein klump. Relativt bra kvalitet til å vera jordfunn. Ein sølvmynt.
Liten hoard Steinsvollen.jpg (93.14 KiB) Viewed 2191 times
Denne trur eg arkeologane må ta ein kikk på. Funne i nærleiken av der eg i fjor fann ei øks som antagelig er frå yngre jernalder.
Denne trur eg arkeologane må ta ein kikk på. Funne i nærleiken av der eg i fjor fann ei øks som antagelig er frå yngre jernalder.
bronsesak Grindheim.jpg (105.27 KiB) Viewed 2191 times
Koselig med ein danske i sølv i samlinga.
Koselig med ein danske i sølv i samlinga.
10 øre 1919 Dansk.jpg (72.4 KiB) Viewed 2191 times
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Metallsøkere

Post by Alex R »

I år skal jeg også investere i en søker!
Garret eller Fisher. Får se hva økonomien tilsier
alp7
Posts: 21
Joined: 23 Aug 2010 23:37

Re: Metallsøkere

Post by alp7 »

For noen dager siden fant jeg en sliten 10 øre fra 1888, men i går så fant jeg likegodt en Engelsk penny Longcross med Edward 1 tror den er fra ca 1250 :lol:
Attachments
Funn 2011 005.jpg
Funn 2011 005.jpg (7.68 KiB) Viewed 2077 times
Funn 2011 004.jpg
Funn 2011 004.jpg (9.29 KiB) Viewed 2077 times
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Metallsøkere

Post by vemod »

Jeg søker nå på et sted hvor det var bosetting fra tidlig middelalder, og helt fram til midten av 1700-tallet.

Den avbildede fiskesluken dukket opp i nærheten av elvebredden, og jeg slutter aldri å forundre meg over hvor høy standard det er på det jeg finner. Kom ikke å si at håndverket på 16- og 1700 tallet sto noe tilbake for det man presterer i dag. Denne sluken er så flott utført og bearbeidet, at man skulle tro den var laget med moderne maskiner. ”Sølvkroken” står det – sikkert litt unødvendig, tatt i betrakting at ikke alle kunne lese på den tiden – men når det nå engang står skrevet at det er sølv, slapp i alle fall de kondisjonerte og boklærde å file og kutte i gjenstandene, slik som ofte ble gjort på den tidens mynter. Smart! Ikke nok med det: ”Made in Norway” står også å lese; det betyr vel at håndverkeren fortsatt var litt stolt av Mor Norges ærefulle fortid som selvstendig nasjon, til tross for den knugende unionen med Danmark.

De røde prikkene er blod, regner jeg med. En slags besvergende anmodning overfor de største ørretene.

Vi skal ikke se bort fra at det dukker opp flere spennende funn fra dette stedet. Følg med!
115.JPG
115.JPG (277.44 KiB) Viewed 2029 times
116.JPG
116.JPG (274.5 KiB) Viewed 2029 times
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Metallsøkere

Post by Alex R »

ser ut til at dette har vært en svært intellektuell bosettning, i og med at de kunne engelsk på den tiden.
Burde bli sett nærmerere på av eksperter. :lol:
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

Her følger ei "skarpsild" ,eller Brisling som noen velger å kalle den. Det er slike som
ligger i bokser ,noen i olje og andre i tomat.
Denne har blodskutte auer og er trolig en hittil ukjent variant,som det fremgår av bildet
mangler både hale og deler av patinaen,og den må nok plasseres i kategori 1-.
DSC05543.JPG
DSC05543.JPG (112.79 KiB) Viewed 1945 times
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Metallsøkere

Post by skakke »

Hei
Eg fekk lyst å dela nokre flotte funn eg har gjort dei siste to dagane. Eg fekk tilgang til eit fabelaktig område i Etne sentrum. To bønder lot meg få sleppa til på noko som må vera det mest spanande ein kan finna på desse trakter. Dette er jorbruksområder der viktige personar har budd sidan vikingtida og fram til ny tid.
Eg har ikkje plass til å visa alt, men eg kan sei at mange av gjenstandane vil bli innlevert til arkeologar for å bli sjekka.

Når det gjeld myntfunn, starta det med 10 øre 1912 og nokre 1771 skillingar samt ein ganske fin 2 øre 1906. Dagen etter gjekk eg litt nærare sjølve husa på gården, og fann ein 24 skilling 1845. I same holet låg det likesågodt ein liten flintpilspiss som ein herlig bonus. Seinare, langt utpå eit jorde der dei hadde fyllt i jord som var tatt frå tomta der dei grov ut for Etne Senter, fann eg ein ny 24 skilling. Denne var frå 1853. I alt sju skillingsmyntar vart det totalt.

Kanskje det beste funnet er den vesle kanona eg fann på slutten av dagen. Først trudde eg det var snakk om eit leiketøy, om enn av noko eldre dato, for den hadde ein patina som minna om det eg ser på dei eldste bronseobjekta eg finn. Seinare vart eg foklart at dette var eigentleg øvelseskanoner som vart nytta på 16/1700-talet. Staden eg fann den er i nærleiken av ein svært gamal skytebane. Det morsomme er at det heilt sikkert framleis går an å skyta med denne vesle rakkaren. Fyll på med svartkrut, kule og lunte. Gøy ...og farlig!
Ellers var der gamle spenner, muskettkuler, brosjer osv.
Mitt beste søk nokonsinne!
Attachments
Her er fire av myntane. Heile tre stk. 1771-skillingar i svært varierande kvalitet.
Her er fire av myntane. Heile tre stk. 1771-skillingar i svært varierande kvalitet.
4 Skillingar .jpg (209.46 KiB) Viewed 1904 times
2 Diverse.jpg
2 Diverse.jpg (163.34 KiB) Viewed 1904 times
Diverse .jpg
Diverse .jpg (174.24 KiB) Viewed 1904 times
2 Kanon.jpg
2 Kanon.jpg (115.06 KiB) Viewed 1904 times
Aristokraten
Posts: 114
Joined: 30 Dec 2009 00:20

Re: Metallsøkere

Post by Aristokraten »

Utrolig flotte og spennende funn.Blir spennende å høre hva ekspertisen sier når de innleveringspliktige funnene er levert!
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

Det her må ha vert en fin tur,Skakke ! 24-skillinger ser ut til å være i støtet om dagen,en her hjemme
fant to for noen dager siden,1845 og 1848. Det er jo sjeldent å finne en.

Det ligger sikkert mere å venter,så her er det bare å fortsette.Gratulerer med flotte funn,og lykke til vidre !
Post Reply

Return to “Metallsøking”