Metallsøkere

Post Reply
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Metallsøkere

Post by vemod »

Er det noen her ute som har tilstrekkelig erfaring med metallsøkere, til å vurdere hvilke(n) som er de(n) beste myntsøkeren?
User avatar
Stian
Posts: 188
Joined: 30 Aug 2007 01:10
Contact:

Re: Metallsøkere

Post by Stian »

Det kommer litt an på hva du skal lete etter. Jeg har ikke peiling selv, men jeg og fjellreven her på forumet søkte litt tidligere i år etter gulldetektorer, og da var Minelab GPX-4500 den beste etter gull.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Metallsøkere

Post by vivavegas »

Jeg har holdt på med metallsøking i 22 år og selv om jeg ikke vil kalle meg ekspert har jeg en grov oversikt over forskjellige type merker.

Er det noen spesielle du har sett på.....

Husk at de aller aller fleste (9 av 10) søkere blir nok kun benyttet noen få sesonger og så havner de innerst i skapet.

I tillegg så er jo det og lære seg og bruke søkeren ofte like viktig, samt at man finner interessante steder og søke på.

Som de fleste elektroniske produkter så vil man neppe finne noe fasitsvar ifht. hva som er best.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Metallsøkere

Post by vivavegas »

Her er de norske importørene:
http://www.schau.no/metallsoker/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.metallsoker.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.detektor.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Evnt. hvis du skal til USA i nærmeste framtid så kan du få en søker for ca. halve prisen av det man får i Norge. Dvs. ihvertfall for inntil noen måneder siden.
Import fra England kan også være ett alternativ.
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Metallsøkere

Post by Christian H »

Kunne gjerne tenkt meg å bynne litt me en detektor,
Men har 0 kunnskap om hva som er bra å hva som er dårlig.
Samlerområde: Skillinger fra 1700
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Metallsøkere

Post by vivavegas »

Les linkene.....
Det er hovedsakling 2 merker som har en stor andel av markedet (Fisher og Whites).

De har sine toppmodeller og kommer med nye ca. annethvert år.

Fishers toppmodell nå er F75 (tidligere F70).
Før der igjen var det vel mange som hadde CZ-6 og Cz-5.

Whites toppmodell er: Spectrum DFX (før der igjen Spectrum XLT).

Jeg er ingen teknisk ekspert men sitter med en følelse av at utviklingen på området har stagnert litt og det ikke har skjedd så utrolig mye utvikling de siste 10 årene. Slik at alle disse søkerne som her er nevnt er bra søkere og det er mange som fremdeles bruker disse og ikke har funnet det bryet verdt med og skifte ut til de nyeste modellene.

Det beste tipser er og dra til den som er nærmest deg. Da slipper du bryderi med frakt og slikt og får opplæring på stedet.

Disse 3 forhandlerne holder til i Askim, Ski og Larvik.
Det er også ett miljø i Stavanger som sikkert kan være behjelpelig med formidling av salg og opplæring.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Metallsøkere

Post by Espen »

jeg har en garret ace 250, en rimelig detektor som kostet meg 1500 inkludert porto og fortolling.

den sier fra når det er mynt på gang, men jeg kunne godt ha tenkt meg en som "silte ut" skrot litt bedre
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Metallsøkere

Post by vivavegas »

Toppmodellene koster fra 8-12.000, slik at basert på pris må man nok opp i 5-6 kr. for og komme i en helt greit klasse.

Trur ihvertfall det er mindre forskjell på en modell til 5-6 tusen kroner og en til 12.000 kr., enn det det er ifht. en slik billigmodell.

Du vil altså oppleve en stor forbedring på en søker til 6.000 kr. ifht. en søker til 1500 kr.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Metallsøkere

Post by vemod »

Takk for tips. Jeg kjøpte en hos en privatforhandler i Askim for noen år siden til ca 2000 kr., og den ødela nok interessen - etter et par sesonger med engangsgriller og flaskekorker. Lønner seg absolutt ikke å kjøpe FOR billig. Vurderer nok selv en Minelab i mellomprisklassen, men vi får se....
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Metallsøkere

Post by Myge »

Jeg kjøpte en Minelab Sovereign tidligere i år, har funnet noen mynter med den, og er fornøyd med den, men ser at jeg må skaffe meg en probe for å ikke grave meg ihjel hver gang jeg får et signal. Den kostet meg 3500,- brukt, med en del ekstra søkehoder.
En gang, på en strand, var jeg og en kompis helt sikre på at vi fant en mine, det var rimelig skummelt.. Men det var en ovn. Hvem kaster en ovn på en strand? Er ikke slik som flyter i land akkuratt. Så det var et artig funn som skapte høy puls en del minutter tidligere i høst ja.

Myge
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Metallsøkere

Post by Christian H »

Husker jeg kjøpte meg en detektor til tusenlappen når jeg var rundt 14-15 års alderen,
Eneste gangen jeg fant en mynt var når den lå ved en bruskork. hipp hipp hurra for en hull krone!
Samlerområde: Skillinger fra 1700
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Metallsøkere

Post by vemod »

Takk Maxorin - og andre - for utfyllende svar. Har imidlertid en grunnleggende aversjon mot lange bruksanvisninger, og mangfoldige innstillingsmuligheter - derfor viktig at det er få innstillinger, og et rimelig selvforklarende display - ikke minst når søkeren har registrert et objekt. Tror det er mange førstegangskjøpere som har brent seg på for avanserte søkere
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Metallsøkere

Post by vemod »

Myge wrote:Jeg kjøpte en Minelab Sovereign tidligere i år, har funnet noen mynter med den, og er fornøyd med den, men ser at jeg må skaffe meg en probe for å ikke grave meg ihjel hver gang jeg får et signal. Den kostet meg 3500,- brukt, med en del ekstra søkehoder.
En gang, på en strand, var jeg og en kompis helt sikre på at vi fant en mine, det var rimelig skummelt.. Men det var en ovn. Hvem kaster en ovn på en strand? Er ikke slik som flyter i land akkuratt. Så det var et artig funn som skapte høy puls en del minutter tidligere i høst ja.

Myge
Har også faktisk funnet en ovn en gang, i strandkanten ved Glomma (ved lavvann). Der har det imidlertid vært et ferjeleie i uminnelige tider, så det kan nok fra tid til annen dukke opp noen "absurde" gjenstander der det har vært en del båttrafikk. Hadde nå vært artigere med et vikingsverd da.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Metallsøkere

Post by vemod »

Christian H wrote:Husker jeg kjøpte meg en detektor til tusenlappen når jeg var rundt 14-15 års alderen,
Eneste gangen jeg fant en mynt var når den lå ved en bruskork. hipp hipp hurra for en hull krone!
:lol:
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Metallsøkere

Post by ZZzzz »

Jeg har funnet tilsammen 21 kroner og 10 øre med min detektor:) ikke så god inntjening på en detektor til 4000 for 10 år siden. Nå henger den bare i boda:)
Post Reply

Return to “Metallsøking”