Metallsøkere

skattejegeren
Posts: 10
Joined: 13 Apr 2009 10:24

Re: Metallsøkere

Post by skattejegeren »

Fikk meg en tur ut i dag jeg også, sammen med kompisen min Ronny. Prøvde oss først i vannet, men kombinasjonen steinbunn og mye søppel var ikke noe god. Fan en liten lekasje i vadebuksene mine også som ikke heller hjalp noe. Fant ringen og et par mynter i vannet. Fortsatte så på land. Her er dagens fangst :D
P5080618b.JPG
P5080618b.JPG (77.72 KiB) Viewed 1881 times
skattejegeren
Posts: 10
Joined: 13 Apr 2009 10:24

Re: Metallsøkere

Post by skattejegeren »

Siden du lurte på om hvordan F5 var Espen, så var kompis Ronny veldig fornøyd med den i dag :lol:
P5080613b.JPG
P5080613b.JPG (99.54 KiB) Viewed 1883 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

Hva er de blemmene i henda ?
Ikke en form for svin........ vel ?
skattejegeren
Posts: 10
Joined: 13 Apr 2009 10:24

Re: Metallsøkere

Post by skattejegeren »

ramazotti wrote:Hva er de blemmene i henda ?
Ikke en form for svin........ vel ?
Nei, vil vel heller definere det som metallsøkingslitasje :lol: Er vel ikke til å unngå når man svinger søker og graveredskaper nok. Går forøvrig med ganske mange hanskepar i løpet av et år også :lol:
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Metallsøkere

Post by Espen »

Angrer nesten litt på at jeg ikke handlet f5 i stedet, menmen jeg har i det minste en finfin prospecting funksjon og frekvenser som fisheren ikke har, dessuten fikk jeg den til hundre $ mindre enn kostpris ny.

Var ringene i strandkanten? og hva gir de utslag som? sølv kommer vel høyt opp på skalaen uansett, men gullet? gir f.eks 14 karat en lav tone?
skattejegeren
Posts: 10
Joined: 13 Apr 2009 10:24

Re: Metallsøkere

Post by skattejegeren »

Espen wrote:Angrer nesten litt på at jeg ikke handlet f5 i stedet, menmen jeg har i det minste en finfin prospecting funksjon og frekvenser som fisheren ikke har, dessuten fikk jeg den til hundre $ mindre enn kostpris ny.

Var ringene i strandkanten? og hva gir de utslag som? sølv kommer vel høyt opp på skalaen uansett, men gullet? gir f.eks 14 karat en lav tone?
Sølvringen lå i vannet på litt under meterns dybde. De andre lå på gresslettene ned mot vannet. Gullet finner du over et vidt spekter. To av dagens ringer lå midt i sølvpapir området på displayet altså lavt.Gullringen jeg fant for et par uker siden lå litt høyere (rundt kronestykke)det er jo sånn at gullsmykker lages i mange storrelser og fasonger. Rent gull 24K er jo for mykt til smykker og det blandes jo med forskjellige metaller for smykkeproduksjon. Men som regel ligger smykker lavt på displayet. Sølv slår inn høyt og er mye lettere å skille ut.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Metallsøkere

Post by Espen »

Spørs om jeg ikke skal være så selektiv når jeg graver, har nesten utelukkende gravd signaler som gir en konstant tone når man fører coilen over i alle retninger, hopper id'en stort så har jeg gitt beng i å grave.
skattejegeren
Posts: 10
Joined: 13 Apr 2009 10:24

Re: Metallsøkere

Post by skattejegeren »

Espen wrote:Spørs om jeg ikke skal være så selektiv når jeg graver, har nesten utelukkende gravd signaler som gir en konstant tone når man fører coilen over i alle retninger, hopper id'en stort så har jeg gitt beng i å grave.
Tror nok det kan være lurt, sælig på litt søpplete områder. Jo mer søppel, jo mer folk ferdes der og desto mer godsaker er også lagt igjen :D . Gullsmykker gir ofte ganske dype og rene signaler, men blir også lett forstyrret av søppel rundt(fordel med liten coil). Det er en av grunnene til at jeg ofte søker i vann. Det lette søppelet (sølvpapir, korker osv) flyter jo sin vei :D .
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Metallsøkere

Post by Espen »

Får vel prøve å være hardcore senere jeg også med vanndetekting, fortsatt en del og lære meg på land enda :?

Er en liten luksusplass på den lokale badestranda mi hvor jeg har dratt opp "haugevis" (etter min standard) med mynter, og med tanke på at jeg fortsatt er nybegynner deluxe så burde det enda være mye å finne der, så en mindre coil burde nok gjøre susen


Image
skattejegeren
Posts: 10
Joined: 13 Apr 2009 10:24

Re: Metallsøkere

Post by skattejegeren »

Espen wrote:Får vel prøve å være hardcore senere jeg også med vanndetekting, fortsatt en del og lære meg på land enda :?

Er en liten luksusplass på den lokale badestranda mi hvor jeg har dratt opp "haugevis" (etter min standard) med mynter, og med tanke på at jeg fortsatt er nybegynner deluxe så burde det enda være mye å finne der, så en mindre coil burde nok gjøre susen


Image
Wow, det så ut som et flott søkersted. Har du prøvd rundt de store stenene :?:
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Metallsøkere

Post by Espen »

Har ikke hatt særlig hell på stranda enda, fortsatt noe knoting for å finne riktige innstillinger med søkeren, får den ikke helt stabil, signalet hopper fra maximum til minimum, mulig dette er pga stor dybde, så nei, jeg har ikke søkt noe særlig rundt de stenene på bildet, jeg var der med garreten en gang for ett års tid siden og fant da ett blylodd på ett par kilo som antageligvis en dykker har benyttet seg av en eller annen gang i tiden, loddet lå på stor dybde, dette var også det eneste jeg har funnet av interesse på stranda.

Gresset rett over strandområdet er plassen jeg har gjort flesteparten av mine funn, skal dit igjen i morgen tenkte jeg, skal prøve å få tatt noen bilder.

http://kringstadbukta.no/Info.html
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Metallsøkere

Post by Espen »

Da var atter en jakt unnagjort.

Ble ikke rare greiene i dag, det begynte å blåse kraftig pluss regn som etter litt gikk over i hagl, så jeg fikk ikke søkt så masse som jeg hadde ønsket.

Image

Image

Image

Image
skattejegeren
Posts: 10
Joined: 13 Apr 2009 10:24

Re: Metallsøkere

Post by skattejegeren »

Flott sted du har der. Ble jo litt funn også. Er rigen sølv? Fikk meg en liten tur ut i dag jeg også, men lite tid og regnbyger begrenset det hele. Men det ble en liten ring i dag også :lol:
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Metallsøkere

Post by Espen »

Tror det er sølv, men finner ikke noe merke, tredje ringen så langt, gullet uteblir :(
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Metallsøkere

Post by Jørgen Sømod »

Selv dyrker jeg ikke den hobby. Men kan anbefale et besøg på
http://www.detektorklubben.dk
Post Reply

Return to “Metallsøking”