Aldersdatering på denne beltespennen?

Svar
Massiss
Sted: Ålesund

Aldersdatering på denne beltespennen?

Legg inn av Massiss » 22 mai 2013 21:16

Spørsmålet er egentlig ganske enkelt: Kan noen gi en ca. aldersdatering på denne beltespennen? Ser ganske gammel ut mine øyne :)

Bilde

Bensinlighter

Re: Aldersdatering på denne beltespennen?

Legg inn av Bensinlighter » 22 mai 2013 22:59

Hei. Sikker på dette er en beltespenne? Jeg synes det ser mest ut som en sånn som man fester sjalet på mitten foran. Til bunad og lignende. Ikke at denne trenger å være til bunad da men. Har noen lignende selv til sjal med nål fra ene siden og låsing på andre. Kan evt finne bilde av den i morgen. Men kan ta feil da.

Massiss

Legg inn av Massiss » 23 mai 2013 08:01

Bensinlighter skrev:Hei. Sikker på dette er en beltespenne? Jeg synes det ser mest ut som en sånn som man fester sjalet på mitten foran. Til bunad og lignende. Ikke at denne trenger å være til bunad da men. Har noen lignende selv til sjal med nål fra ene siden og låsing på andre. Kan evt finne bilde av den i morgen. Men kan ta feil da.
Er ikke sikker nei, så du kan godt vise bildet av det du fant :)

Brukeravatar
Ragnvald E.
Sted: Averøy

Legg inn av Ragnvald E. » 23 mai 2013 10:18

Ikke dumt med bilder av stemplene bak på slike gjenstander i sølv og tinn - om de finnes da - for disse er ofte nødvendig for eksakt tidsbestemmelse. :wink: Mye nytt utstyr til bunader og folkedrakter er jo produsert i gammel, tradisjonell stil - og ser derfor eldre ut enn de er.

Massiss

Legg inn av Massiss » 23 mai 2013 13:01

Ragnvald E. skrev:Ikke dumt med bilder av stemplene bak på slike gjenstander i sølv og tinn - om de finnes da - for disse er ofte nødvendig for eksakt tidsbestemmelse. :wink: Mye nytt utstyr til bunader og folkedrakter er jo produsert i gammel, tradisjonell stil - og ser derfor eldre ut enn de er.
Var kanskje litt dumt av meg ja :lol: Er ingen stempler på baksiden, men legger ved et bilde likevel. Vet at sammenføyingsteknikker kan si litt om alder det også. Tror forresten den har lugget i jorden en stund. Ganske nedslitt, og lå langt nede også.

Bilde

Christian H
Sted: Sunndal

Legg inn av Christian H » 24 mai 2013 09:22

Heisann

Jeg kan ikke datere den, men er nok en skospenne:)

Meld deg inn i gruppen: "Metalldetektor i Norge" på Facebook så har du nok svar på noen timer

Christian
Samlerområde: Skillinger fra 1700

Massiss

Legg inn av Massiss » 24 mai 2013 23:10

Christian H skrev:Heisann

Jeg kan ikke datere den, men er nok en skospenne:)

Meld deg inn i gruppen: "Metalldetektor i Norge" på Facebook så har du nok svar på noen timer

Christian
Takk! Fikk som svar at den var fra sent 1700/tidlig 1800- tallet :) Og forresten så ser det vist ut til at flere er enige at det er en skospenne!

Svar

Gå tilbake til «Metallsøking»