NNF overtar formannskapet i NNU

http://www.norsknum.org
Der samlere møtes.

Moderator: Olav K

Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

NNF overtar formannskapet i NNU

Post by Olav K »

På Nordisk Numismatisk Unions (NNU) møte i Helsingfors 23.mai overtok NNF v/Carl Henrik Størmer formannsvervet i unionen.
I praksis betyr dette at vi står som arrangør av unionsmøtet i 2017. Vi håper å få til et morsomt arrangement i samarbeid med Myntkabinettet, kanskje også Norges Bank som har 200 års jubileum i 2017.
NNU er en forening for foreninger og institusjoner som myntkabinett og uniersiteter med egne myntsamlinger. Utgivelsen av kvartalsskriftet NNUM er den mest publikumsrettede del av virksomheten. Her har Danmark hatt redaktøroppgaven i mange år, men f.o.m. 2015 flyttes redaksjonen til Stockholm.
Mens selve unionsmøtet er en "generalforsamling" for medlemsorganisasjonene, vil vi prøve å følge det opp med er åpent møte/seminar. Til møtet kommer ressurspersoner innen nordisk numismatikk, og å bruke disse som innledere/foredragsholdere bør kunne glede fler enn møtedelegatene.
Det er lenge til 2017, men det gir oss god tid til planleggning.
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: NNF overtar formannskapet i NNU

Post by attenfjorten »

Norges Bank ble da opprettet i 1816?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF overtar formannskapet i NNU

Post by Olav K »

Men slik jeg oppfattet myntkabinettet skal de feire det i 2017. Kanskje vedtaket kom i 1816, mens de først var i gang året etter?
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: NNF overtar formannskapet i NNU

Post by signum »

1816 har frem til i år vært regnet for NB's fødsel. Og så vidt jeg har forstått er det tanken å jubilere i 2016.

NB's historie, med bl.a link til sølvskatten: http://www.norges-bank.no/timeline/html ... /0/0/78496
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: NNF overtar formannskapet i NNU

Post by mynt01 »

Her er også en link med NB historie.

http://www.norges-bank.no/no/om/histori ... -historie/
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: NNF overtar formannskapet i NNU

Post by attenfjorten »

De har jo også gitt ut en femkrone i 1991 til minne om sølvskatten og NBs opprettelse i 1816!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF overtar formannskapet i NNU

Post by Olav K »

Det er meget mulig at jeg misforsto min kontakt i myntkabinettet. Kabinettet skal bistå NB i forbindelse med jubileet, og det ble antydet at noe av dette arbeidet kunne kombineres med/brukes ved NNUs møte. Det kan det nok sikkert også året etter det formelle jubileum. Jeg har i begeistringen over at museene vil bidra aktiv til et interessant innhold på en seminar for andre enn årsmøtedelegatene, sjekket jeg ikke årstall.
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: NNF overtar formannskapet i NNU

Post by attenfjorten »

Det var ikke for å arrestere deg på feil; bare for å få presisert riktig år inn mot rette" autoriteter" .Har forøvrig en original kunngjøring omkring opprettelsen av Norges Bank, skal se om jeg kan få lagt den ut. Litt rart ikke flere har lagt ut forordninger og dokumenter med numismatisk innhold,dette kunne nok fortjent en egen underkategori!
Post Reply

Return to “Norsk Numismatisk Forening”