Norsk Numismatisk Tidsskrift (NNT)

http://www.norsknum.org
Der samlere møtes.

Moderator: Olav K

Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Norsk Numismatisk Tidsskrift (NNT)

Post by Olav K »

Trykkeriet vårt la inn årene i juni i år. Vi kommer ikke i gang med nytt trykkeri før senere i denne måned.
Medlemmene får tilsendt brev med auksjonslister medio august - se ellers på "norsknum.org" for meldinger.
Vi kommer med et dobbeltnummer medio oktober, her blir det bl.a. intervju med Michael Märcher, artikkel av Frank Pedersen med meget mer.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Norsk Numismatisk Tidsskrift (NNT)

Post by vestmar »

Dobbeltnummeret av NNT lå i postkassa i går. For noen år siden hendte det nok at NNF-Nytt havnet i arkivet etter en rask gjennomblading, men etter hvert er det blitt en god vane at hver ny utgave må leses og studeres nøye "fra perm til perm". Nr 3/4-2013 var intet unntak. For meg som samler "dansketiden" er artikkelen av Frank Pedersen om Kongsberg 1785 og intervju med Michael Märcher naturlige høydepunkter, men her er også mye annet spennende stoff - f.eks. om Christian Frederik som myntsamler og arkitektur på romerske mynter og medaljonger, for å nevne noe. All honnør til redaksjonen og bidragsyterne :D

Men quiz'en (side 30, svar side 66) stusset jeg litt ved - det er da ikke riktig at Norges siste 1- og 2-ører utkom i 1976 (spørsmål 17) eller at Norges siste sirkulasjonsmynt i sølv utkom i 1918 (spørsmål 18) ? Og gikk det virkelig 96 skilling på en speciedaler i 1816 (spørsmål 16) ?
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Norsk Numismatisk Tidsskrift (NNT)

Post by Olav K »

Oi! Dette er mitt ansvar som redaktør, og jeg må bekjenne at jeg ikke kontrollerte spørsmål og svar. Såvel Norges Mynter som Handlerkatalogen opererer med 1972 som siste pregeår for 1- og 2-øren (om 1976 var siste år som tvungent betalingsmiddel tør jeg ikke si), og myntreformen i 1816 ga oss vel 120 skilling på speciedaleren. Sorry!
Ellers takker jeg for hyggelige ord om bladet. Håpet er at vi skal få annonsørene med på å betale litt mer, slik at vi får dekket inn merprisen ved fargetrykk gjennom hele bladet, forsiden og og de to bakerste sidene gir jo en indikasjon på hvor fint det kan bli. Ellers har jeg et lite håp om at Frank Pedersen skal komme sterkt tilbake allerede i neste nummer. Et problem for redaksjonen har jo vært at mange vil lese om norsk mynt - men "ingen" vil skrive om det. Nå ser vi at det er meget viden og dertil skriveevne i Danmark, og håper å få mer glede av det.
Dernest: digitaltrykk gir oss bedre bilder - og vi tar gjerne imot bilder (i jpeg eller tiff med så høy oppløsning som mulig) av mynter dere har lyst til å si noe om. Det behøver ikke være lange tekster. Og - du kan rolig gå ut fra at hvis det interesserer deg, vil det interessere andre også. Og dét vet vi: alle liker bilder av fine mynter - og en opplysende tekst gjør bildet mer interessant.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Norsk Numismatisk Tidsskrift (NNT)

Post by Alex R »

samt siste minne 20kroner kom i 2006 ;)
Post Reply

Return to “Norsk Numismatisk Forening”