Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by Myge »

På auksjon hos oss i Skanfil hadde vi nå en falsk Spd som kom seg gjennom sensuren, men som selvsagt er blitt trukket.

Det kan være interessant å se hvordan folk nå, etter 5 år, opplever at forfalskningene preger miljøet. I starten var vi mange som var redde og bekymret, men personlig føler jeg at det nå ikke er et så stort problem ute på de store markedene som før.

Jeg forsøker å følge med på Qxl, finn.no, eBay osv, og ser at de dukker fortsatt opp, men at de færreste blir solgt, enten fordi forumets medlemmer får gitt beskjed til qxl, eller at Qxl selv oppdager dette, og stopper annonsene.

Men når det gjelder innleverte ting til auksjon hos oss, har vi det siste året opplevd å få innlevert flere falske mynter, da f.eks. en del falske Morgan Dollar, norske kronestykker, Speciedalere, samt andre utenlandske mynter. Det blir da tatt kontakt med kunde, forklart at myntene er falske, og at vi ønsker å destruere disse. Måten vi gjør dette på, er at vi risser inn FALSK, og risser inn kryss på begge sider av mynten, for så å samle dem opp, og kaste disse etterhvert.

Til nå er det gått flere titalls Speciedalere og kronestykker til metallretur, og det er de samme som vi så i 2007-2009 på nettet fra Kinaleverandører.

Men hvordan er det ute i klubbene og hos andre handlere, opplever dere problemer med dette? Kristiansand Mynthandel, Numisma, OMG, Roschberg osv, har dere noen opplevelse av dette? Forsto det slik at Kjetil ikke hadde opplevd dette så mye, og det er betryggende å høre, da han nok innehar mest ekspertise om dette etter utgivelsen av heftet sitt.

Jeg husker at jeg fikk flere innleveringer fra folk som var bekymret, og ville selge unna nå, før forfalskningene overtok hele markedet. Heldigvis har det ikke gått så galt, men jeg kan i ettertid forstå at de var bekymret på den tiden. I dag skjer heldigvis ikke dette så mye mer, og samlingene vokser fortsatt hos de mange samlerne der ute.

Men spørsmålet er hvordan det er på messer rundt om, finner man mye slikt der? Er dessverre alt for lite på messer selv, så jeg har ikke oversikt på det markedsområdet.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by samler607 »

Litt off topic kanskje, men angående heftet til Kjetil Kvist.
Syntes å huske i en annen tråd at du nevnte at du ville legge det ut som pdf her på forumet?
Er det noe du fortsatt er villig til?
Eventuelt om du vil selge et. send meg gjerne en pdf.

Jeg ser falske speciedalere titt og ofte på diverse nett auksjoner..
Har en liten oppfatning av at det er flere tyske selgere som tjener en slant på dette, uten å dømme de alene.
Sjeldnere er det at det kommer 2 kroner Oscar II . Men om Haakon VII , 2 kr. og Gyda myntene kan jeg ikke helt kommentere. ( Sist nevnte er kanskje vanskligere å identifisere ) Ingen ekspert på område. Derfor kjekt med mer informasjon også.

Litt utenom spm ditt, men allikevel relevant i emnet.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by Kjetil Kvist »

Når det gjelder det første, så fikk jeg inntrykk for noen år tilbake at det skulle komme både et nytt gratis hefte og en webside som tok for seg de falske myntene. Jeg har derfor ikke lagt så mye arbeid i å lage en ny oversikt over disse kinaforfalskningene (koster masse tid, masse penger osv). Jeg avventer status på andre prosjekter før jeg evt. setter igang.

Når det gjelder omfanget av falske mynter, så er det som sagt flest turistkopier av antikke og spanske mynter jeg ser. Innimellom dukker det opp en saudisk forfalskning av kjente 20-dollarmynter. De typiske kinaforfalskningene ser jeg lite av i samlinger vi får inn over disk. Det har skjedd et par ganger at samlere har satset hardt på en 1-krone 1878 eller 2-kroner 1885 som har vist seg å være falske, men overraskende sjeldent i forhold til det massive salget kineserne har hatt (riktig bruk av "i forhold til" her?) Det er uvanlig, og vi sjekker alle kandidater meget grundig.

Den forfalskningen jeg synes er farligst er nettopp Mor Norge 1914. Det er mange ekte mynter som ser nesten helt like ut (pussa, skrapet osv), og da den egentlig har en ganske lav verdi, så er det sjanse for at en og annen kan slippe gjennom kvalitetskontrollen til selv de mest erfarne. Bortsett fra vekta, så er det mangelen på signaturen til Utsond som skiller dem fra de ekte. Nå er det ingen som tømmer banken for en Mor Norge, sånn sett er den ikke særlig farlig for markedet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen2308
Posts: 109
Joined: 28 Jun 2012 12:44
Location: Oslo

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by Espen2308 »

samler607 wrote:Litt off topic kanskje, men angående heftet til Kjetil Kvist.
Syntes å huske i en annen tråd at du nevnte at du ville legge det ut som pdf her på forumet?
Er det noe du fortsatt er villig til?
Eventuelt om du vil selge et. send meg gjerne en pdf.
Jeg er også interessert.

On topic: Selv startet jeg å hamstre mynter til min myntsamling for nå ca et halvt år siden. Kjøper mest på QXL, da jeg har et inntrykk av at det kommer langt færre norske myntkopier der enn på f.eks ebay. Uansett, så merker jeg at tilgangen på det å kjøpe norske kopier på nettet er ganske sjokkerende bare du finner riktig nettside. F.eks hvis du søker på en ordinær norsk krone på denne nettsiden: http://www.aliexpress.com så har jeg bare sett kopier som er listet. Noen med merke om at de er kopiert, og noen uten. Men jeg tror det kanskje blir vanskelig for meg å uttrykke meg om noen endring i myntmarkedet ang kopier, da jeg er en relativt ny myntsamler.
- Espen
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by Myge »

Vi hadde et prosjekt gående for noen år siden med nettside, i samarbeid med Oslo Mynthandel. Det rant litt ut i sanden, og slik situasjonen er i dag, er det ikke lenger noe prosjekt.

Jeg har liggende mynter av de fleste valører som er forfalsket, og har også flere danske om det skulle være interessant. Disse er allerede nevnt i Sieg forøvrig.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by Kjetil Kvist »

Myge wrote:Vi hadde et prosjekt gående for noen år siden med nettside, i samarbeid med Oslo Mynthandel. Det rant litt ut i sanden, og slik situasjonen er i dag, er det ikke lenger noe prosjekt.
Greit å vite, da kan det være aktuelt for meg å lage en ny utvidet utgave.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by jornkris »

samler607 wrote: Har en liten oppfatning av at det er flere tyske selgere som tjener en slant på dette, uten å dømme de alene.
Forfalskningene blir ikke solgt av tyskere, men av kinamennene via tysk ebay.
Pga personvernhensyn kan de på tysk ebay hindre innsyn i hvem som byr og deler av karakterboken.
Kinamennene fikk problemer med at folk så hvem som bød hos dem på amerikansk ebay og sendte meldinger til kjøperne.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by samler607 »

jornkris wrote:
samler607 wrote: Har en liten oppfatning av at det er flere tyske selgere som tjener en slant på dette, uten å dømme de alene.
Forfalskningene blir ikke solgt av tyskere, men av kinamennene via tysk ebay.
Pga personvernhensyn kan de på tysk ebay hindre innsyn i hvem som byr og deler av karakterboken.
Kinamennene fikk problemer med at folk så hvem som bød hos dem på amerikansk ebay og sendte meldinger til kjøperne.
Ok, det var jeg ikke klar over.
Tyske ebay, har titt og ofte norske spec. forfalskninger som blir solgt fra 100 - 200 euro. Så er noen som tjener på det, og tydeligvis et marked for det. Virker som det amerikanske ebay er flinkere på å stoppe slike auksjoner. Men er bare en oppfatning jeg har.
Selv prøver jeg titt og ofte å poste linker og bilder når jeg finner forfalskninger på de forskjellige sidene.

Men om du vil selge meg et slikt hefte du har Kjetil Kvist, si gjerne i fra. Da som nevnt Haakon VII 2 kronene samt Gyda ( Mor Norge ) som begge nevnte er vanskeligere å identifisere.

De beste stedene å finne bilder av forfalskninger er www.numismatikeren.no
Samt diverse kina selgere som har masse bilder på salgssidene sine..
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by Ask »

Hvordan er det med de falske norske 20 - kronene som dukket opp på slutten av 70 - tallet. Ser man dem en gang i blant eller er de helt borte fra markedet ?

Mvh. Ask
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by brafin »

Kan forøvrig nevne at man også bør være oppmerksom på falske mynter på steder som " Ekeberg - markedet " og lignende tilstelninger som ofte arrangeres både vår og høst. Har sett forfalskninger på flere slike steder de siste årene.

Ofte er det utlendinger med en liten stand på steder som nevnt, og de er heller ikke de enkleste å kommunisere med !!
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by Myge »

Kjetil Kvist wrote:
Myge wrote:Vi hadde et prosjekt gående for noen år siden med nettside, i samarbeid med Oslo Mynthandel. Det rant litt ut i sanden, og slik situasjonen er i dag, er det ikke lenger noe prosjekt.
Greit å vite, da kan det være aktuelt for meg å lage en ny utvidet utgave.
Du får gi en lyd om du trenger noen mynter å fotografere, jeg har de fleste liggende hos meg nå for tiden. Kjekt om det kommer en oppdatert katalog med litt bedre bilder.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg skal se gjennom bildearkivet og gi beskjed.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by Myge »

Har 24 skilling, 1 og 2 skilling, de fleste Spd, 50 øre, 1 kr, 2 kr. Har ikke 1 øringene og 10 øringene dessverre, men 1 ørene er i samme legering som 1 og 2 skillingene ser det ut for.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by vestmar »

På eBay dukker kinaforfalskninger fortsatt opp med jevne mellomrom. Her et par aktuelle eksempler:
spd 1856 falsk.png
spd 1856 falsk.png (376.33 KiB) Viewed 1897 times
Speciedaler 1856, nettopp solgt for USD 202.50 av selger i Boston http://www.ebay.com/itm/1856-NORWAY-1-S ... 1139592438
4 mark 1695 falsk.png
4 mark 1695 falsk.png (325.04 KiB) Viewed 1897 times
4 mark Christiania 1695, beskrevet som nederlandsk av selger i Singapore, siste bud USD 81 http://www.ebay.com/itm/Netherlands-rar ... 1236770184

Felles for begge er at selgerne er nyregistrerte og har 0 karakterer. Man kan lure på om budene er reelle.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hvordan er det med forfalskninger i dag?

Post by Myge »

Fikk inn en samling fra en som har samlet i over førti år. Selv i den samlingen var det flere falske kroner og tokroner. Tror jeg plukket en plass mellom ti og femten stk, litt irriterende.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”