Falske slabber

Bilder og informasjon om forfalskninger
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Falske slabber

Post by Flash »

stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Falske slabber

Post by stigulv »

Flash wrote:Er nok 1/4 krugerrand:
http://www.coinworld.com/news/world-coi ... older.html#
Så da er det en mynt som selges for 2000 til 2500 da, og det er jo ikke en dyr mynt.

så da kan en tenke seg til at det sikkert er flere ute og går av disse falske slabbene.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Falske slabber

Post by vemod »

Olav K wrote:Nå ser jeg av Vemods link at det dreier seg om en 1/4 krügerrand fra 2005, min kilde (coinsweekly.com) sa bare "krügerrand" og uten årstall. Men med en kvarting fra 2005 snakker vi neppe om en mynt i $ 10.000 klassen, men snarere knapt $ 1.000. Det gjør det enda mer skremmende, her går man for mer vanlig "samlermynt" i et overkommelig prisleie. Mynter som utbys på e-bay og qxl, og hvor slabben er selve garantien når du ikke aner hvem selger er (han har sikkert sørget for 99,4% tilfredse kunder).
Dette endrer ikke mine refleksjoner ovenfor, men viser at problemet kan være mer universelt enn jeg opprinnelig trodde.
Da blingset jeg nok litt i farta, men det beviser at ditt eksempel ikke på noen måte er enestående.

Falske holdere er en utmerket måte å tåkelegge en forfalskning på. Den antatte falske mynten kan ikke sjekkes på vekt eller rand, før forseglingen er brutt, og da er vel noe av poenget med forseglingen borte...

Hva norsk/danske mynter (før 1814) angår, er det et tosifret antall medlemmer på Samlerforum, som kan gi vel så gode kvalitetsvurderinger, ut fra gode bilder.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Falske slabber

Post by MarkusLømo »

christians86 wrote:Men forutsetningen din er jo at folk utelukkende slabber pga garantien om ekthet, og egentlig hele logikken din synes å falle på egen urimelighet - med mindre selvsagt din oppfatning er slik, i hvilket vi står på to forskjellige planeter sannsynligvis. Slabben gir jo også en 3. parts vurdering av grad, den sees i hvert fall slik jeg ser det mer nøytral ut enn så lenge den kommer fra en tier som har forutsetninger, enn feks forhandler der mener noe, en annen noe annet og i alle tilfeller synes å basere sine vurderinger på muntlig overføringer av kunnskap. Å gradere mynter er ikke bare for å garantere ekthet...da beholder man jo bare kvittering fra kjøpestedet like så godt.
Den 3.partsvurderingen er vel kun viktig for uerfarne samlere. Jeg ser jo at vurderingene de gjør på norske mynter er mildt sagt ujevn. Jeg regner en gradering fra et slabbefirma på lik linje med en oppfatning fra en halverfaren samler. Kan være riktig, men vurder for all del selv. De er sikkert flinkere på USA-mynter, da, for de som samler på sånt blir nok situasjonen annerledes. Slabbefirmaene ville utvilsomt gjort bedre arbeide hvis de holdt seg eksklusivt til USA-mynt, men alle firmaer ønsker jo å utvide....

Å beholde kvitteringer på kjøp av mynter gir f.ø. ikke noe bevis for ekthet. Når jeg ser på mine egne kvitteringer er det lite jeg kan påvise. De er gjerne av typen "Norske mynter - Jubileumsauksjon 2015 del 2". Hva beviser det? At jeg kjøpte noe. Sier ingenting om hva. Og selv om det står hva er det ofte bare mynttype og årstall, ikke kvalitet. Der har norske mynthandlere forbedringspotensiale.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Falske slabber

Post by mynt01 »

MarkusLømo wrote:Å beholde kvitteringer på kjøp av mynter gir f.ø. ikke noe bevis for ekthet. Når jeg ser på mine egne kvitteringer er det lite jeg kan påvise. De er gjerne av typen "Norske mynter - Jubileumsauksjon 2015 del 2". Hva beviser det? At jeg kjøpte noe. Sier ingenting om hva. Og selv om det står hva er det ofte bare mynttype og årstall, ikke kvalitet. Der har norske mynthandlere forbedringspotensiale.


At det ikke alltid står på kvitteringen hva man har kjøpt en ting.
Men når man finner det man har kjøpt, i en auksjonskatalog med lavere gradering.
Samtidig som man ikke har noen ordentlig dokumentasjon på handelen blir det litt feil synes jeg.
Ja jeg tar skjermdump, men det burde ikke være slik.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Falske slabber

Post by ramazotti »

Det er mange år siden jeg eide en slabbet mynt, og mitt siste eksemplar solgte jeg til en annen bruker
her på forumet. Pent pakket i plast fra NGC, merket MS 65.
Den holdt til kv.0, det samme gjorde den store ripen som gikk tvers over revers.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”