Falske store sølvmynter på finn ?

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Falske store sølvmynter på finn ?

Post by karstkri »

Ser bl.a. 1 dollar 1804. Er det noen som har noen mening om de andre ?

link : http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... A%20mynter

Ser også flere fantasi mynter og 8000kr for falske/kopier er svindel.
karstkri
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Falske store sølvmynter på finn ?

Post by MarkusLømo »

Alle ser falske ut.

Synd en ikke kan gjøre noe med sånt.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Falske store sølvmynter på finn ?

Post by stigulv »

MarkusLømo wrote:Alle ser falske ut.

Synd en ikke kan gjøre noe med sånt.

går jo og rapportere til finn? eller tar de ikke slikt seriøst?
mazdaman
Posts: 2
Joined: 22 Sep 2015 17:06

Re: Falske store sølvmynter på finn ?

Post by mazdaman »

Hei. det var jeg som la ut annonsen uten å vite om de var ekte eller ikke. Prøvde i flere annledninger å sende meldinger til andre jeg så hadde lagt ut annonse på finn med mynter i håp om at de hadde noe mer kunnskap enn meg i dette emnet. Men fikk aldri svar. Ble kontaktet av en mann på finn som sa at de var falske og etter at jeg har sett dette regner jeg med at de er falske. Har sagt ifra til de som var intresserte at jeg velger å ikke selge før jeg har fått et konkret svar på om de er falske eller ikke, da det er svindel. Jeg tviler veldig sterkt på at disse er falske da min bestefar hadde disse myntene veldig lenge. Og prisen på 8000kr var bare for å slippe spam av mange.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Falske store sølvmynter på finn ?

Post by karstkri »

Veldig bra du svarer her og velkommen til forumet.Et eks, er dollar 1804 den finnes det ca. 10 kjente eksemplarer av og en ekte mynt går for flere millioner kroner.Og det finnes en hel haug falske av den. Og noen av de andre er fantasimynter som ikke finnes. Det beste rådet jeg kan gi er å ta de med til Oslo (ser du bor på Eidsvoll )og få de vurdert av en av mynthandlere der. Enten Numisma mynthandel, Oslo myntgalleri eller Rocshberg mynthandel.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Falske store sølvmynter på finn ?

Post by Olav K »

Jeg er enig med Karstkri, det er et godt råd. Alle myntene behøver ikke være falske, jeg begrunner det med at de i ekte tilstand ikke er så meget verd at noen ville anstrenge seg med å lage en kopi, f.eks Maria Theresia daleren. Flere av de vi ser er såkalte "trade-dollars" benyttet av vestlige land (og USA) til handel på Østen, preget i relativt store opplag. Ikke de store verdien, særlig ikke når myntene er litt slitne som de du viser her - men heller ikke verdiløse om de er ekte. Dollaren fra 1804 er i sin tid laget som "replikat", altså en slags offisiell kopi, men da skal det stå "copy" eller "replica" på den, og vekt og dimensjon skal avvike fra original. Om disse har noen verdi vet jeg ikke. Og så kan jo håpet om at du har den 11'te 1804 kile i magan inntil du får klar besked. Ingen av de myntene du viste på Finn var fra 1200- tallet, så gamle mynter har alltid en verdi (hvis de er ekte) - vis et bilde her så vil du kanskje få en antydning.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Falske store sølvmynter på finn ?

Post by Arve »

Alt forfalskes av kineserne Olav, inkludert Maria Theresia thaler som du får for 1 USD inklusiv frakt på Aliexpress. Se selv: http://www.aliexpress.com/wholesale?cat ... sia+thaler
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Falske store sølvmynter på finn ?

Post by karstkri »

Olav K wrote:Dollaren fra 1804 er i sin tid laget som "replikat", altså en slags offisiell kopi, men da skal det stå "copy" eller "replica" på den, og vekt og dimensjon skal avvike fra original.
Ikke alle er merket med noen form for kopi.Har Selv en for kuriositeten skyld - får aldri takk en orginalen, den kjøpte jeg på QXL for ca 10 år siden.
Men en ekte skal veie ca. 26,96 gram kopiene veier mye mindre så ved å veie den får du en indikasjon.Bilde av min kopi under.Diameter er lik orginalen men ikke noe sølv i den.Men som sakt ta de med til en mynthandel, mulig noen ekte som Maria Therese thaler.
Attachments
1$1804copia.jpg
1$1804copia.jpg (66.38 KiB) Viewed 1468 times
1$1804copib.jpg
1$1804copib.jpg (74.42 KiB) Viewed 1468 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Falske store sølvmynter på finn ?

Post by Olav K »

Arve wrote:Alt forfalskes av kineserne Olav, inkludert Maria Theresia thaler
Her tok du en illusjon fra meg, Arve! Jeg trodde forbildet måtte ha en viss verdi før det lønnet seg å lage forfalskninger. De som kan få én dollar i utsalg til å lønne seg, må jo ha en opplag som krever et helt myntverk. Jeg har sett for meg at kinesiske falskprodusenter driver "småindustri", men det er åpenbart naivt tenkt.
mazdaman
Posts: 2
Joined: 22 Sep 2015 17:06

Re: Falske store sølvmynter på finn ?

Post by mazdaman »

Takk for gode svar. Jeg skal få tatt dem med til en mynthandler for å få sjekket opp dette.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”