Morgan Dollar 1883

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Morgan Dollar 1883

Post by MortenMynt »

mdollar.jpg
mdollar.jpg (1.94 MiB) Viewed 909 times
Er det noen som kan se om denne er ekte eller falsk?
Nå som jeg har samlet alle 1, 2 og 5 ørene fra Oscar II perioden, tenkte jeg å starte på Morgan dollar. Blir nok ikke en komplett samling, men 20-30 stykker blir målet. Jeg samler også på 1 og 2 kroner fra Oscar II perioden, men der kan man lett se på årstallet om den er falsk, i tillegg til vekten. Kan man også se på en Morgan dollar om den er ekte eller ikke? Denne mynten veier det den skal, den er heller ikke magnetisk. Jeg har fått med meg at det blir laget falske mynter av disse i sølv, men denne mynten, av de jeg har, gir meg en dårlig følelse.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Morgan Dollar 1883

Post by Ask »

Kan du beskrive hva som gir deg en dårlig følelse ved denne mynten ? Har du eventuelt en annen Morgan fra New Orleans som du kan sammenligne denne med ?

Mvh. Ask
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Re: Morgan Dollar 1883

Post by MortenMynt »

Det første jeg la merke til er hvordan lyset reflekteres på overflaten. Det andre jeg la merke til et hvor lite overflateslitasje det er på ansiktet/ørnen, men allikevel er stjernene i kantene, årstallet og selve kanten rundt mynten nedslitt i forhold til andre jeg har fra New Orleans.
Se stjernene på bildet rundt årstallet.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Morgan Dollar 1883

Post by Arve »

Den er neppe falsk. I følge "The Red Book" er New Orleans dollarene av svært ujevn kvalitet på pregingene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Forfalskninger”