Ett av mine daglige funn på eBay...

Bilder og informasjon om forfalskninger
Post Reply
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Ett av mine daglige funn på eBay...

Post by diatonix »

Enda et eksempel på svindelforsøk man kommer over så å si daglig på eBay:
http://www.ebay.com/itm/171927988859?_t ... EBIDX%3AIT : buy now pris $ 250,-

På nettstedet under falbys et identisk objekt som moderne etterligning av en 8 reales fra Potosí til $ 5.50 ("mynten" er selvfølgelig ikke verdt denne forholdsvis beskjedne summen engang)
http://www.coinsofourpast.com/coinpages ... npage.html
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: Ett av mine daglige funn på eBay...

Post by samlerens »

Hei Diatonix.

Hyggelig a se at du fremdeles aktiv innen COB/Macuquina mynter.
For min del har jeg"beveget" meg litt i andre retninger …. uansett er jeg glad for at du folger med og koser deg med disse COBene.
Og jeg folger selvfolgelig littegrann med, men for a vare redelig, ikke sa mye.

Min erfaring fra Ebay osv. er at det er en viss/stor risiko vedr. auteniteten pa objekter som selges der innen for COB blandt annet. Derimot innefor segmentet specimen sedler har jeg god erfaring.

Legger inn mitt synspunkt pa andre suspekte objekter som selges i Norge som: "Rundefunnet".

I tillegg til COB mynter som selges ifolge selger som "Rundefunnmynter", syntes jeg at proveniensen er veldig beklagelig, da med tanke pa bevisbyrden selger innehar.
Av alle "Runde" myntene innenfor COB kategorien har til dags dato sett en mynt som kan identifiseres 100%.
Muligens fordi at rundefunnet bestod av et skip, som kun hadde kvalitet pa mynter nede i 1- til 2.
Til dags dato har jeg ikke sett en RundeCOBmynt I kvalitet 1pluss og opp.

Men det er jo et marked for det ogsa, da disse myntene "er fra" Rundefunnet.
Det kan virke som det var en eier av baten, som kun sendte darlig kvalitets COB mynter til Norge.
Mener posetivt at eieren av baten var en myntsamler.

Unntaket i Rundefunnet er vel gullmyntene, som er kun observert i denne skipslasten., som jo da blir unike.

Jeg syntes Rundefundet er en form for svindel, da myntene individult aldri har vart eller ble utstyrt med sertifikat.

Hver gang jeg ser et Rundesett for salg, ser jeg boksen, med mynter i og ingen detaljerte foto av myntene.
Personlig syntes jeg at Rundefunnet slik som det selges idag, er en svindel.

Kjop deg en eske, og du vet ikke hva som er puttet i den. Og smukk inn noen mynter du har "til overs" og vips, du kommer ut med en grei fortjeneste.

Dette skrevet med tanke pa COB/Macuquina mynter, da resten av rundemynter som selges har jeg ikke peiling pa. Men gjetter at de ogsa kan erstattes av en i bedre kvalitet?

Men den elendige kvaliteten som legges for salg (av COB mynter fra Runde) er bedrevelig ifbm med Rundemynter.

Slik at Ebay, Runde og mm kan man alltids vare kritiske til. OG KRITISK SKAL MAN ALLTID VARE.

Mvh
samlerens(lili)
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Ett av mine daglige funn på eBay...

Post by diatonix »

Godt å høre fra deg igjen, Lili! Håper alt er vel. Macuquinas har blitt mitt eneste samleområde, bortsett fra de store norske sølvmyntene fra før Kongsberg. Foretrekker egentlig å kalle de monedas (acuñadas) a martillo for å inkludere myntene som stammer fra det spanske moderlandet. Helt enig hva de såkalte Runde-myntene angår. De må taes med en stor klype salt, men sant å si har jeg ennå ikke kommet over objekter som har fristet meg, så det har ikke vært noe problem. Jeg har heller aldri vært videre opptatt av de haussede Atocha-cobsene. Poor eye appeal og priser hinsides all fornuft.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ett av mine daglige funn på eBay...

Post by Olav K »

Jeg skal ikke bestride at det selges falske "Rundemynter", det er godt mulig. Men vil bare gi noen bakgrunnsopplysninger.
"Akerendam", eiet av det nederlandske Ostindiske kompani (som neppe var myntsamler) forliste utenfor Runde ( nær Ålesund) i 1725. skipet var på vei til Java og hadde 19 pengekister ombord. Av disse ble 5 reddet kort tid etter forliset og brakt tilbake til Nederland. Hvordan det gikk med myntene i disse vet jeg intet om, men det er vel all grunn til å tro at de ble satt i sirkulasjon, i Nederland eller i Indonesia. Bergingen i 1725 måtte stoppe etter en storm som drev vraket ut på dypt vann. Det ble funnet i 1972, og mynter tatt opp i to bolker, i 1972 og 1973. 1972 funnet ble delt med 75% på finnerne, 15% til den norske stat og 10% til Nederland. 1973 funnet ble delt 50/50 mellom finnerne og staten. Hva Nederland har gjort med sine vet jeg ikke. Statens mynter blir forvaltet av Myntkabinettet ( som har delt av samlingen til andre museer i Norge). Finnernes andel ble solgt på auksjon i Zürich i 1978. Her ble de kjøpt av Oslo Mynthandel (Thesen og Aamlid) OMH.
Samtlige mynter ble renset og registrert i Myntkabinettet i Oslo. Det var 6524 dukater, herav 6505 fra Utrecht 1724 - altså rimelig nye mynter. Det var ca 10.000 ducatoner ("dalere" - hovedsaklig fra Spansk Nederland) og ca 10.000 realer i forskjellige valører, hovedsaklig fra Mexico, + 4 kg. myntfragmenter som ikke kunne identifiseres. Kilde: dokpro.uio.no
Oslo Mynthandel solgte Rundemynter med "sertifikat", en lapp som sa at den - eller disse -mynten(e) var fra Rundefunnet. Alt ble solgt med god drahjelp fra presse og NRK. Vi må tro at ganske mange av disse ikke gikk til tradisjonelle samlere, men som synes at det var artig å kjøpe pga omtalen. Noen dør, og arvingene kan ha et avslappet forhold til myntsamling, samlere skifter samlerområder og selger ut mynter de har sett nok på. Så lenge jeg har holdt på har jeg sett "rundemynter" i sirkulasjon. Ikke alle har beholdt papirlappen fra OMH. Jeg vet ingenting om "cob'er" og lite om dukatoner. Men heller ikke Utrecht-dukatene fra 1724 kan man vel være sikre på. Ikke kjenner jeg det totale opplag av dukater fra Utrecht i 1724, men jeg har vondt for å tro at hele produkjonen bele sendt med Akerendam. Hun var ett av to skip som skulle til Java på samme tid, og vi må vel tro at begge skip hadde mynter i lasten. Dernest må man tro at Utrecht beholdt noe av 1724 årgangen til eget bruk? Jeg har derfor vanskelig for å tro at alle 1724 dukater fra Utrecht er fra vrakfunnet. Siden alle de amerikanske myntene synes godt slitte, kan man gjette at de ble sendt til Java for å tjene som byttemiddel etter sølvvekt. Kinesiske handelmenn var vel etablert i Indonesia på 1700-tallet og for dem var sølv sølv, de ga nok f... i hvilket preg mynten hadde, og her må vi huske at store deler av Nederland hadde vært spansk inntil arvefølgekrigen. Kanskje var cob'ene ubrukelige som betalingsmiddel i Nederland, men gode nok som "bullionsølv" i koloniene?
Selvom OMGs mynter ble solgt med sertifikat, er et sertifikat en papirlapp som ikke er låst til mynten. Mange av de originale kjøpere, eller deres arvinger kan ha somlet bort lappen.
Nå har Samlerhuset(SH) i senere tid solgt rundemynter med sertifikat. Sertifikatet har de laget selv. På auksjoner jeg har bevåket har SH kjøpt mynt benevnt som "rundemynt" men uten sertifikat fra OMH. På den annen side er det rimelig sannsynlig at dukater, ducatoner og realer som har sirkulert på norske salgsteder etter 1980 kommer fra Rundefunnet. Men om det er 90% eller 80% eller X% har jeg ingen mening om. Jeg er i og for seg glad for at min "rudedukat" har lapp fra OMH, men sikker er jeg jo likevel ikke. Og - jeg er enig med deg - man skal alltid være skeptisk - men - noen ganger må man ta sjanser. Og ha råd til å ta feil.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ett av mine daglige funn på eBay...

Post by Olav K »

Også noen ord om konserveringsgraden. Når cob'ene kom til spansk Nederland, var de neppe i mint condition. Nederland var en provins i huttaheiti sett med spanske øyne. Men de produserte bl.a. tekstiler, og Spania betalte med sølv som ikke kunne brukes som mynt innenlands? 1724 dukatene burde være i god stand. Men da stormen tok skipet på dypt vann, gikk skipet i filler - kistene likeså. Myntens ble funnet i klumper av størknet slam. (Jeg mener å huske at myntkabinettet hadde utstilt en leirklump hvor du kan ane mynter). Da myntene kom opp ble de spylt på Ålesund politkammer i påsyn av finnernes advokat, ikke akkurat en arkeologisk finrensning. Det finnerne klarte å løsrive på havbunnen ble plassert i plastposer. Jeg klarer ikke å laste inn et bilde fra VG som jeg fant når jeg googlet "Rundefunnet", men det viser myntposer som vil få de fleste samlere til å grøsse. Hvis du ryster gull- og sølvmynter rundt i en pose fylt med gjørmevann, blir 01 fort til 1+ eller det om værre er. Plukket ned fra nett: en standard 1724 dukat. Ikke kan jeg garantere at den er fra Akerendam, men kvaliteten er som du ville forvente.
RundemyntDukatAdv.jpg
RundemyntDukatAdv.jpg (70.67 KiB) Viewed 1468 times
RundemyntDukatRev.jpg
RundemyntDukatRev.jpg (74.71 KiB) Viewed 1468 times
samlerens
Posts: 21
Joined: 27 Aug 2015 20:41

Re: Ett av mine daglige funn på eBay...

Post by samlerens »

Hei igjen Diatonix, jeg har det bare bra. Pa flyttefot igjen... til Europa, med masse erfaringer i min amerikakiste.
Og jeg mener vi er enige.

Svaret jeg ga er basert ba at kjop av mynter innehar et visst ansvar fra kjopers side.
Ikke minst kvalitetvurdering og prisbevissthet. Og da igjen sjeldenhet av objekter.

Proveniens er ogsa et interessant tema, da det generelt sett gir utslag i en stigmatesering for ettersporsel, og derigjen pris.

Hvorvidt man lar seg manipulere av en papirlapp ved sien av en mynt, hvor papirlappen skriver at mynten ved siden av tilhorte Runde er vel ikke mere verdt en blekket. Papirlappen har ingenting med mynten a gjore uten annen form for sertefisering.

Man kan som kjoper si at det ikke er snakk om stor forkjell i pris, kun litt..... men jeg mener at prinsipper bor ligge til grunn vedr. salg av mynter og sedler som har proveniens bor stille krav til "bevis". Hvor kresen man skal vare er en annen sak, men en papirlapp uten bilde, er ikke mye" bevis".


Eller ville noen ha gitt kr. 2.000.000 for en mynt med en papirlapp, dersom man kunne finne tilsvarende mynt for
kr 500.000 billigere uten den lappen?

Mynt og seddel gradering er basert pa ikke minst prinsipper, hvilket ogsa jeg mener et "sertifikat" bor inneha visse elementare basis egenskaper, dersom man i det hele skal kunne kalle det et sertifikat.

Og igjen Olav takk for informasjonen.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Ett av mine daglige funn på eBay...

Post by diatonix »

Takk til Olav K. for interessant og velskrevet tilleggsopplysning.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”