Hva gjør jeg med gamle frimerker?

Filateli
Post Reply
Anki
Posts: 1
Joined: 07 Feb 2017 19:14

Hva gjør jeg med gamle frimerker?

Post by Anki »

Hei,
Jeg er ny her på forumet, så mulig jeg poster på feil sted..
Jeg har en stor bunke med gamle konvolutter med frimerker på fra 20-tallet.
Hvor kan jeg selge/gi det fra meg? Eller er det ikke noe verdi i slikt?
Frimerkene er hele, og flere har da stempel på seg.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hva gjør jeg med gamle frimerker?

Post by hertervig »

Uten bilder blir det vanskelig å si så mye om det. Stemplene er i denne perioden vel så viktige som frimerkene. Frimerker på brev er stort sett alltid bedre enn løse frimerker, men langt det meste er svært vanlig og verdien så liten at det blir å selge som lotter. Men ikke alt, noe er bra og får gode priser på auksjon.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva gjør jeg med gamle frimerker?

Post by Olav K »

Det kan være litt mer å hente hvis det er førstedagsstempler. På 1920-tallet var det fortsatt ikke vanlig å lage egne konvolutter e.l. første dag et frimerke ble utgitt/stemplet. Spesielt gjelder dette bruksmerker. De som dengang samlet på slike var ofte flinke til å be om få dem pent stemplet. Noen postkontorer hadde avtaler med samlere om å sende dem nye merker stemplet på utgivelsesdagen, også disse er oftest pent stemplet. Men så var det jo noen som tilfeldigvis sedte et brev den dagen. Mitt beste råd er å skaffe Norgeskatalogen, den angir førstedag for alle norske frimerke. For alt det jeg vet kan en slik katalog også lånes på biblioteket (og du trenger ikke årets katalog, utgivelsesdatoen for de enkelte merker har ikke endret seg).
Post Reply

Return to “Frimerker”