Missfargede frimerker i hopetall?

Filateli
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by raniE-noJ »

Bare hyggelig Posthornet, Skanfil har mye bra, og nettsiden har kommet seg veldig.
Så til det som tråden egentlig handlet om, misfargede frimerker!
Jeg går igjennom en del album jeg har kjøp her og der, og 80-90 % er BOB
Misfarging i nyanser fra brunt til gult. Korrekte merker etter NK 100 skal ha hvit ramme? Altså rammen med taggingen. Dette er jo vaskede merker, så hvis dette ikke er gjort riktig oppstår nok missfarging fra rester av lim og at forskjellige typer er vasket sammen. Og hvis de ikke er skikkelig tørre før de settes i album, bunter. Personlig liker jeg ikke bunter, men det er min sak. Så tenker jeg at temperatur også kan ha noe og si. Album som står i bokhyller som får sollys på seg varme sommerdager i dårlig isolerte hus, kan temp komme opp i 40 grader. Og bokhyller med album som står nær ildsteder.
Uansett så er det mye merker her som skal kastes, bølgestempler og misfarging går på peisen. Jeg plukker ut kun de med gode stempler og hvite rammer.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by Posthornet »

Takk.
Bare noen få ord om muligens misfarging.
Min far som også var frimerkesamler gav meg i tidlig alder en viktig råd om at aviser som brukes ved tørking skal være minst 14 dager gamle. Dette på grunn av faren for at trykksverten kan smitte over på frimerkene.Om dagens aviser kan ha andre trykkemetoder en den gang det vet jeg ikke?

De fleste frimerkesamlere vet nok dette, men likevel jeg syntes det bør nevnes.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by raniE-noJ »

Posthornet wrote: 26 Jan 2017 19:34 at aviser som brukes ved tørking skal være minst 14 dager gamle. Dette på grunn av faren for at trykksverten kan smitte over på frimerkene.Om dagens aviser kan ha andre trykkemetoder en den gang det vet jeg ikke?

De fleste frimerkesamlere vet nok dette, men likevel jeg syntes det bør nevnes.
Ja jeg har jo jobbet på avistrykkeri tidlig på 2000-tallet. Det har blitt bedre, men nytrykte aviser sverter fortsatt. Har du et avistrykkeri i nærheten kan du jo spørre om å få avispapir uten trykk, det er veldig mye avispapir som ender i søpla uten trykk. Der jeg jobbet kom det folk rett som det var og hentet papir til mange formål. Det skal jo kastes likevel.
Bestemor derimot tørket sine frimerker i kjøkkenhåndkle / glasshåndkle :P
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by Posthornet »

hertervig wrote: 23 Jan 2017 21:21
Bølgestempel er ikke så veldig mye å ha om ikke merket er uvanlig. Maskinstempler er noe bedre, de finnes det egne samlere på og katalog er laget. Noen av dem er brukt i kort tid og er uvanlige.
Som du antyder det finnes untak. F. ex dette finner jeg interessant 15 og 20 øre:

Image
Stempel på litt uvanlige merker.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Missfargede frimerker i hopetall?

Post by hertervig »

Helt klart greit med noen bokstaver innimellom bølgene. Ikke helt samme statusen over denne serien som det var før i verden, men den er fortsatt litt gild.
Post Reply

Return to “Frimerker”