Lørdagsmoro

Filateli
Post Reply
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Lørdagsmoro

Post by raniE-noJ »

Som samler av gamle frimerker er det uunngåelig å ikke komme over frimerker med hengsler, hengselrester, og spor av hengsler. For meg er dette stort sett ok, det er forsiden av merket som teller mest. Så tenker jeg at det er med mynter som med frimerker, tukle minst mulig. Man vasker f.eks ikke gamle mynter.
Så kom jeg over denne siden, helt tilfeldig, om hvordan fjerne hengsler på frimerker. Google transate har gjort en god jobb her, eller?
http://howwes.com/no/pages/721990
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Lørdagsmoro

Post by Posthornet »

Morsomt, man kan jo lure på hva det er det snakkes om. Det virker som om sidene er originalt skrevet på tysk, kanskje derfor den " morsomme" oversettelse til norsk. Valg av engelsk språk finnes ikke. Som du allerede har sett så finnes det flere "gode" frimerke råd.
skrellbar tyggis og tannkjøtt
Ikke fukt skrell tannkjøtt
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Lørdagsmoro

Post by Posthornet »

Fikk lyst til å dele denne linken.
Slik reparerer Frimerker

Igjen en meget tvilsom :-) oversettelse.
Jeg vil være ekstra forsiktig med å bruke kjemikalier som dette på bedre merker.
Klor
Formaldehyd
Celluloid løsning
Aceton
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Lørdagsmoro

Post by raniE-noJ »

Ja den der tar kaka, google translate slår til.
Men ærlig talt, nå er jeg ganske fersk som frimerkesamler. Men man skal ikke reparere gamle frimerker? Og hvertfall ikke fjerne stempler.
Og klipp med eldre merker lar man være som de er?
Jeg har noen klipp med blant annet NK 8, og har ikke tenkt å vaske de av. Hva sier du posthornet?
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Lørdagsmoro

Post by Posthornet »

Jeg er enig med deg. La klipp med eldre merker være som de er og da spesielt om bra stempler synes på klippet.

Helt personlig. Det er vel ingenting som sier at man ikke skal/kan reparere gamle frimerker, dog vil vel amatørmesig reparasjon heller forringe verdien av frimerket. Jeg har likevel sett profesjonelt reparerte dyrere merker som har oppnådd gode priser på auksjon, men da beskrevet som reparerte. De oppnår likevel langt fra den pris som ekte frimerker selges for.

Det er heller ikke forbudt å selge reparerte frimerker på auksjon, men da skal det tydelig gjøres oppmerksom at det.

Fjerning av stempler samt påføre ny gummiering blir idag mye brukt på kostbare frimerker for oppnå høyere priser. Å vitende selge slike falske frimerker uten å gjøre kjøper oppmerksom på det er ikke tillatt. Straffbart!?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Lørdagsmoro

Post by raniE-noJ »

Klart det er straffbart, men bevisbyrden...
Reparasjoner som å stusse en lang tagg, evt fjerne et stygt hengsel må sies å være akseptabelt.
Men når man da reparerer spor etter hengsel, tilfører nytt lim og gummi må likestilles med falskmynteri.
Fant en artig artikkel her:
http://www.frimerkehuset.no/fh/hengsleteblokker.htm
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Lørdagsmoro

Post by Posthornet »

Jeg har denne godt i minne samtidig som jeg syns litt synd på Engers. Her ser en hvor fint en "regummiering" kan gjøres. Selv en dreven spesialist kan ha problemer med å skille forfalsket ifra ekte.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Lørdagsmoro

Post by hertervig »

Jeg vil gjerne få legge til en historie som gjør at jeg gjerne tror at Hans Enger i dette tilfellet var i god tro.

Siden dette er en historie jeg har hørt fra tredjeperson er det vel lurt å ta forbehold om at enkelte detaljer kan være noe annerledes enn slik jeg har forstått det.

Dette er noen år siden, kanskje kan det være fra omtrent samme tid som da disse regummierte blokkene ble solgt. Enger fikk tilsendt fra Tyskland noen merker for salg på auksjon, deriblant en pose med postfriske blå femøringer med påskrift NK 24 eller tilsvarende Michel-nr. Katalogverdi 7-800 hver seg og salgbare for ca. halvparten. Ved nærmere ettersyn viser det seg at det i stedet er den langt sjeldnere NK 35 som kun skiller seg fra NK 24 ved å ha små håndtegnede 5-tall i ovalen. Katalogverdien stiger nå til 100.000 pr. stk, selv om omsetningsverdien ligger betydelig lavere. Husker ikke antallet merker, men mellom 5 og 8 anslagsvis. Hadde Enger forholdt seg til det som innleverer selv hadde påført posen og tatt fortjenesten selv så ville det aldri ha blitt oppdaget. Nå gjorde han ikke det, merkene ble fordelt på noen påfølgende auksjoner og selgeren fikk seg en behagelig overraskelse.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Lørdagsmoro

Post by Posthornet »

Det var godt å høre. Enger er vel kanskje idag den eneste godkjente tester for norske frimerker som er bosatt i Norge. Tidligere hadde vi også F.C. Moldenhauer.
Post Reply

Return to “Frimerker”