Stor samling

Filateli
Post Reply
sagen
Posts: 2
Joined: 13 Oct 2016 18:38

Stor samling

Post by sagen »

Heisann dere! Har etter min oldefar og bestefar funnet en stor samling med frimerker. Vi snakker sikkert hvertfall et par tusen frimerker. Det er jeg sikker på. Det ser også ut som at det er fra alle verdens land omtrent. Noen få er sortert, men de fleste er ikke. Det er litt forskjellig stand på dem, men de aller, aller fleste ser veldig bra ut.

Mitt spørsmål er hva gjør jeg med dette? Hvordan finner jeg mere ut om denne samlingen? Kan den være verdt noen kroner? Isåfall, hva bør jeg gjøre? :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Stor samling

Post by tho »

Du får skaffe deg frimerkekataloger og notere og summere. Lykke til!
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Stor samling

Post by vn2hare »

tho wrote:Du får skaffe deg frimerkekataloger og notere og summere. Lykke til!
Nå er det vel med frimerker som med mynter at katalogverdiene er det du må regne med å betale ved kjøp hos en frimerkehandler, og ikke hva du kan regne med å få ved et salg.

Du kan jo også forsøke å kontakte en frimerkehandler for å få de taksert. Hvis du bruker Skanfil kan de sikkert også være behjelpelig med å stykke opp samlingen og selge den på sine auksjoner. Det vil i alle fall være mindre jobb enn å skaffe deg kataloger over alle verdens frimerker og selv identifisere de.

Ellers kan dette jo også være en gylden mulighet for deg til å starte opp en ny hobby :D.
sagen
Posts: 2
Joined: 13 Oct 2016 18:38

Re: Stor samling

Post by sagen »

Hei, og takk for svar. Lurer nok på om det ikke er endel flere merker enn jeg først anntok. Har sottet og sortert en del på riktig land osv nå, og må si det faktisk er litt spennende (hadde jeg aldri trodd) hehe :lol: Ser ut som det er hele serier osv. Jeg holder til i østfold. Noen som vet hvor nærmeste frimerkehandler er? :D
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Stor samling

Post by Olav K »

Det er nok Skanfil i Oslo. De har et lager/distribusjonssenter i Sarpsborg, men jeg vet ikke om de tar i mot vurdeinger. I Oslo gjør de det. Jeg har oppfattet dem som rederlige, men de tar seg godt betalt ved salg ( 20% av oppnådd pris), men alternativet ditt er qxl eller tilsvarende, hr du selv må fotografere de enkelte merker og ta prisfastsettelse og diskusjon med kjøper selv. Slik du beskriver samlingen er det "massevare" hvor det kan være langt mellom verdiene. Min erfaring med Skanfil er at de gir deg klar beskjed. Det ikke-salgbare kan du gi til loppis eller tubfrim. Men - som utgangspunkt: antallet frimerkesamlere er betydelig lavere enn antallet samlinger som bys ut. Det betyr at bortsett fra ekstremt sjeldne objekter er verdien lav, ofte nær null.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Stor samling

Post by Arve »

Her har du en link til kataloger over alle verdens frimerker: https://www.stampworld.com/en/maps/Europe/
Bare husk på at prisene er det du må betale til en handler for førsteklasses merker og ikke det du kan forvente å få.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Frimerker”