Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Filateli
Post Reply
Gudrun66
Posts: 1
Joined: 08 Oct 2016 09:00

Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Post by Gudrun66 »

Hei. Har ikke samlet frimerker lenge. Har nettopp kjøpt et NK7. Jeg har lest at det finnes forfalskninger av dette merket, men vet ikke hva jeg skal se etter. Legger ved bilder, og lurer på om det er mulig å si noe om ektheten.
_20161006_203035.JPG
_20161006_203035.JPG (204.14 KiB) Viewed 2169 times
_20161006_203113.JPG
_20161006_203113.JPG (126.53 KiB) Viewed 2169 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Post by raniE-noJ »

Forfalskninger av NK 7 er bredere og lavere enn orginalen, og utført i boktrykk.
NK 7 - 3 skilling lillagrå. Avblekete, grå eksemplarer er mindre verdt, kjemisk påvirkede merker, grønngrå er mindreverdige. Fargefriske merker betinger betydelig høyere pris (kilde Norgeskatalogen)
Merket ditt er stemplet Laurvig. Ikke mulig å tyde år og dato. Ellers er det hengslet, eller har vært hengslet. Det ser ut som et akseptabelt eksemplar, men ut fra bilde kan jeg ikke si om det er ekte/falskt. Men det er nok mest sansynlig ekte.
Enger på Biri skriver attester på frimerker for en overkommelig pris. Kanskje du bør kontakte han?
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Post by Posthornet »

Bare et lite tillegg med bilde av et ekte og et falsk. Det synes meg merkelig at forskjellen er så stor. Bilde, avtrykket på det falske synes å være mindre.


FORGED STAMPS OF NORWAY
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Post by raniE-noJ »

Hei ja
Den forfalskningen av NK 7 er jo en komplett katastrofe! På bakgrunn av den er nok merket til Gudrun 100% ekte. Og når man kjøper gamle merker med hengsler og rester av hengsler, samt stempler fra merkets sirkulasjonstid gir det en ekstra trygghet. Jeg vet ikke når samlere sluttet å bruke hengsler, og hvorfor skulle en forfalskning ha hengsel? Målet for en forfalskning må da være å komme så nær ** eller * som mulig for å oppnå best pris?
Det som bekymrer meg mer er at svindlere er blitt gode på å fjærne stempler og sette på nytt lim og gummi. Til og med tagger blir reparert. Har hørt at dette blir gjort så proft at eksperter sliter med å se forskjell
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Post by raniE-noJ »

Falsk NK 7 solgt på Skanfil onlineauksjon idag.
Det er opplyst at den er falsk, men jeg synes ikke noe om det.
http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1643477
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Post by Posthornet »

Det syns å finne flere falske NK7 solgt gjennom årene bare hos Skanfil.

Det er opplyst at den er falsk, men jeg synes ikke noe om det.

Jeg er enig, men likevel det ville være interessant å ha en falsk kopi bare for å se og lære forskjellen på et falskt og et ekte. Om Signoscope greier det er vel tvilsomt?

Står det kanskje noe skrevet om kjente forfalskninger i Håndbøker over norske frimerker.
Jeg venter fortsatt på mine.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Post by raniE-noJ »

Posthornet wrote: 31 Jan 2017 10:13Står det kanskje noe skrevet om kjente forfalskninger i Håndbøker over norske frimerker.
Jeg venter fortsatt på mine.
Ja håndbøkene nevner alle kjente forfalskninger og manipulasjoner. Det skal være klart at bind 1 er utgitt i 1963, så evt forfalskninger etter dette er ikke med.
Nå tror jeg man skal være mer på vakt for manipulasjoner av ekte merker fremfor forfalskninger i form av nyproduksjon/kopier av gamle merker. Forfalskningen av NK 7 er lett å gjennomskue, jeg tror faktisk at jeg har en selv her et sted som fulgte med en lot jeg kjøpte.
Ja gled deg til bøkene kommer!!! Her står alt.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Post by hertervig »

På reparasjoner har jeg opplevd at Signoscopet gir fremragende resultater. Et merke jeg hadde ble helt grått der det var reparert, mot det øvrige hvite. Det var satt på en hel ny side. Utenfor apparatet klarte jeg ikke å se at det var gjort noe med merket selv når jeg visste hva jeg skulle se etter.

Til vannmerker er jeg ikke så begeistret for Signoscopet, vet kanskje ikke helt hvor mye press som behøves
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Post by Posthornet »

Jeg kommer nok også til å gå for Signoscope. Leuchtturm's "Sherlock" vandmærkesøger er vel den eneste som kan konkurrere med Signoscope. Nesten samme pris, men ser dog veldig enkel ut.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Frimerke NK7 Ekte eller falskt?

Post by raniE-noJ »

Det blir spennende å høre hvordan den er. På min er det en treningssak å kombinere riktig press med riktig lysstyrke. Store merker har stort sett fått med seg 2 vannmerker som da ligger på linje. Men gamle posthornmerker er værre, og når man leser hvordan de utnyttet papiret mest mulig med rester fra kutt og slik kan det hende merket ikke har vannmerke men fortsatt er ekte. Eller har fått med bare et halvt vannmerke på en av sidene.
Post Reply

Return to “Frimerker”