Spørsmål angående frimerke hefter / samlinger

Filateli
Post Reply
Keiben
Posts: 7
Joined: 17 Sep 2016 14:32
Location: Stavanger
Contact:

Spørsmål angående frimerke hefter / samlinger

Post by Keiben »

Hei. Jeg har arvet fra min farmor en hel masse med frimerker.
Så nå har jeg scannet alle frimerkehefter og samleobjekt hvis jeg kan kalle dem det.

Noen som vet verdi på noe av dette eller hvor jeg kan få sjekket det opp henne på nettet ?

Alle Norske frimerker har jeg funnet utenom frimerkeheftene.
Har også ar slitt med postkortene samt Diana samlingen.

Det er 96 bilder så jeg har lastet opp en .rar fil slik at posten ikke skal bli så fryktelig lang.

Mvh Geir Ove

PS så kan jeg jo ikke laste den opp på denne siden siden filen er for stor, men jeg har brukt http://www.4shared.com til opplastning slik at dere kan se frimerkene ved nedlastning. Ingen passord på rar filen og absolutt ingen virus

Her er linken : http://www.4shared.com/rar/rz5Miv4Jba/StampsGeggi.html
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Spørsmål angående frimerke hefter / samlinger

Post by Arve »

Det kunne aldri falle meg inn å laste ned en ukjent .rar fil, men du finner det meste på denne siden: http://www.stampworld.com/en/maps/Europe/.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Keiben
Posts: 7
Joined: 17 Sep 2016 14:32
Location: Stavanger
Contact:

Re: Spørsmål angående frimerke hefter / samlinger

Post by Keiben »

Jeg kan godt poste alle 96 bildene her inne siden folk tydeligvis tror det er en skitten rar fil jeg har lastet opp. Kan jo forsåvidt scanne den med anti virus program da ?
Og ja jeg vet jo alt er her inne men frimerkehefter og Diana frimerkene er jo ikke på den siden.

Hadde dem vært det hadde jeg jo ikke spurt om hjelp her.

Har forsåvidt også postet i mynter / sedler seksjonen der med bare bilder, så da kan du vel forestille deg at jeg er seriøs

Har lastet opp bildene til her nå så det ikke blir noen skepsis til rar filen jeg lastet opp hos 4shared.

http://postimg.org/gallery/2hpl790b0/
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Spørsmål angående frimerke hefter / samlinger

Post by Arve »

Hvis ikke frimerkeheftene er notert hos stampworld så finner du dem i Norgeskatalogen og den får du tak i på ethvert bibliotek. Hvis din såkalte Diana-samling er britisk vil du finne noe om dem hos https://www.stanleygibbons.com. Katalogene til Stanley Gibbons finnes også på biblioteket.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Spørsmål angående frimerke hefter / samlinger

Post by Arve »

Jeg har sett litt på hva du har lagt ut nå og konklusjonen er at det som har mest verdi er de ustemplede norske merkene/heftene, men verdien ligger i at du bruker dem på posten din. Alt som er stemplet er så moderne at det ikke har noen særlig markedsverdi. Del det opp i en lot med OL og en lot med resten og send det til Skanfil, eller selg det selv på QXL. Men regn ikke med den store interessen. Vi snakker maksimalt om en hundrelapp eller to.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Spørsmål angående frimerke hefter / samlinger

Post by hertervig »

Det er jo endel enheter, så du passerer nok en del hundrelapper. Som Arve sier, det som er postfriskt er det bare å bruke, det er ikke salgbart for mer enn 50% av pålydende hvis du ikke har veldig god tid, og legger endel (ganske mye) arbeid i det. Frimerkeheftene fra denne perioden er ikke mer verdt enn den matematiske verdien, det er tatt vare på mye mer enn annenhåndsmarkedet er villig til å omsette. Alt av kongelig og OL er det produsert enorme mengder av da det var salgbart til en mye større gruppe mennesker enn rene frimerkesamlere. Når det så skal selges videre så klarer ikke markedet å ta unna de store opplagene.
Det som sannsynligvis er mest attraktivt av det du har er de merkene som har luksusstempel (rettvendt stempel midt på merket) De skal helst ikke være stemplet mer enn et par-tre år etter utgivelsesdatoen. De bør være omsettelige for fra 10 kroner stykket og oppover. Høyverdiene som kom i mindre opplag er bedre enn A-post merker, og jo mindre poststedet er jo bedre.
Hvis noen av postkortene dine har førstedagsstempel så kan det være interesse for slike. Førstedagsbrev er generelt sett helt ute, men det er samlere på disse hvis stemplene er på andre enheter enn hovedutgaven på vanlig brev med den offisielle vignetten.
Noenlunde greit for en hobbyfilatelist å pusle med og selge på nettsteder som Qxl eller GiBud, noe verre for en uten denne spesialinteressen. En mulighet kan være å prøve å levere det inn til Skanfil på en auksjon, men det er nok helt i grenseland økonomisk for hvorvidt det er av interesse for dem.
Keiben
Posts: 7
Joined: 17 Sep 2016 14:32
Location: Stavanger
Contact:

Re: Spørsmål angående frimerke hefter / samlinger

Post by Keiben »

Hjertelig takk for svar og for at dere tok dere tid til og se påbildene jeg har lagt ut.

Jeg har forhørt meg med Skanfil og tenkte ta turen opp fra Stavanger en dag. Kanskje dem vil kjøpe alt samlet. Da jeg har 26 permer med frimerker fra hele verden også. ( Disse har jeg ikke scannet da jeg ikke tror det er noe verdi i dem ).

Ellers kan jeg jo prøve å få lagt ut alt her til en pris på hele samlingen jeg har. Har også en post med noen mynter i mynt seksjonen her på Samlerforum siden. ( Så forressten at bildene er opp ned ). Disse vil jeg også egentligt bli kvitt.

Men får se med tiden.

Igjen takk for tiden og hjelpen deres.

Mvh Geir O Pettersen
Post Reply

Return to “Frimerker”