Russiske frimerker

Filateli
Post Reply
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Russiske frimerker

Post by divisium »

Hei, har noen "tøffe" russiske frimerker som ligger i to hefter.

Klarer ikke finne noe på nette om de, noen som vet noe om disse heftene?

Forsiden:
DSC_0555.JPG
DSC_0555.JPG (373.52 KiB) Viewed 1489 times
Første side (rød):
DSC_0553.JPG
DSC_0553.JPG (292.28 KiB) Viewed 1489 times
Første side (blå)
DSC_0556.JPG
DSC_0556.JPG (370.86 KiB) Viewed 1489 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Russiske frimerker

Post by Arve »

Du finner det du trenger her : http://www.stampworld.com/en/stamps/Russia/
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
as2o3
Posts: 390
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Russiske frimerker

Post by as2o3 »

User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Russiske frimerker

Post by Olav K »

Jeg stusser litt over hvordan merkene er plassert i de to heftene. Er de limt fast, hengslet, eller er det en plastfilm som holder dem på plass?
Det ene heftet (det røde) synes å vise et utvalgt av forskjellige merker, men ikke fra en bestemt årgang, det blå viser en temasamling, hvor temaet er transportmidler. Noen gang kan slike hefter ha større verdi enn verdien for de enkelte merker, slik man ser for noen norske årshefter/årbøker med lavt opplag. Om det er tilfellet her har jeg absolutt ingen mening om. Men jeg vil anta at dette er offisielle utgivelser fra det sovjetiske postverket, det var liten plass til private entreprenører før 1991. Men om stampworld eller andre har liste over sovjetiske samlerhefter vet jeg heller ikke. Er heftene sammensatt av private etter sovjetkollapsen er nok verdien begrenset til verdien av de enkelte merkene.
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Re: Russiske frimerker

Post by divisium »

Ser ut som de er festet med lim, enten er limen gammel og henger dårlig eller er det bevist limt "svakt" fast.

Jeg kan jo ikke russisk, men synes jeg ser et årtall bak på heftene.
Den røde 1954 og den blå 1960. Kan jeg da filtrer på stampword til og med 1961 og muligens fra 1950?

Den røde inneholder 6 sider med frimerker mens den blå har 3 sider. Alle i den blå ser ut til å være transport relatert.

Som en kan se på bildene fra baksiden er stiftene blitt rustet, men frimerkene ser ikke ut til å ha blitt skadet, det ser heller ikke ut som det mangler noen merker i heftet.

baksiden ser slik ut:
bakblu.JPG
bakblu.JPG (334.3 KiB) Viewed 1432 times
bakred.png
bakred.png (348.64 KiB) Viewed 1432 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Russiske frimerker

Post by Olav K »

Av baksidene kan det se ut som heftene er utgitt av en filateliorganissjon. Jeg kan ikke russisk, men det russiske alfabetet bygger på det antikke greske,og da er det lett å lese FILATELIS under "frimerket" på baksiden, og øverst i bunnlinjen GLAVNAJA FILATELISTIsjESNAJA KONTORA. Prisen på det blå heftet har vært 1 rubel 32 kopek, mens det røde har kostet Rubel 2.50, begge synes nummererte hhv. 50 og 118.
Prisen synes meget moderat i forhold til merkenes pålydende, og man kan tenke seg at dette har vært et forsøk fra filateligorganisjonen på å stimulere f.eks. ungdom til å samle. At prisen en gang har vært lav behøver ikke å forhindre at heftene kan ha en samlerverdi i dag, men om noen samler slike utenfor Russland vet jeg ikke. Merkene enkeltvis, særlig hvis de er limt direkte inn i heftene, vil jeg tro har begrenset verdi.
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Re: Russiske frimerker

Post by divisium »

Takk, da kan jeg med god samvittighet legge de i en skuff og ta de opp igjen om jeg blir interessert i frimerker:)
Post Reply

Return to “Frimerker”