Galleri

Filateli
Post Reply
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Galleri

Post by raniE-noJ »

Ja jeg har på følelsen at frimerkesamling som hobby er inne i en stigende kurve. Og jeg har begynt nå jeg også. Med hovedfokus på merker før NK 100.

Her er 3 av mine siste anskaffelser:

NK 54IIb
54IIb.jpg
54IIb.jpg (77.89 KiB) Viewed 952 times
NK 53IIc
53IIc.jpg
53IIc.jpg (81.27 KiB) Viewed 952 times
NK 17b
17b.jpg
17b.jpg (81.87 KiB) Viewed 952 times
Jeg er ihvertfall veldig godt fornøyd med kjøpet av disse 3 merkene. 17b har attest fra FCM.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Galleri

Post by tho »

Fine merker dette raniE-noJ.

Frimerker som hobby er helt klart stigende,

Det er der framtiden ligger.

NK500 og oppover ligger mitt hjerte nær.
Masse fine motiver.

Lykke til samlingen, noe å vokse med.
Tar ikke stor plass :D
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Galleri

Post by raniE-noJ »

Tusen takk tho. Det var godt og høre at du også samler frimerker. Og ja det er mange fine motiver, jeg skal samle høyere NK nr etterhvert. Skal bare få ferdig opp til Nk 100 til norgesalbummet. Og til det mangler jeg kun NK 38yX
Men komplett NK 1 til NK 100 er nok en umulighet hvis man skal ha med alt: alle plater, typer, og varianter. Du kan lage et album kun med NK 53 og 54 hvis du skal ha med alt av de to.
En annen ting er at jeg har kjøpt de urene fra Hamster. Så får vi se om jeg får liv i scnaps-uret etterhvert. Må lage ny pendel.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Galleri

Post by Posthornet »

Re: raniE-noJ. Ja jeg har på følelsen at frimerkesamling som hobby er inne i en stigende kurve.
Re: tho. Frimerker som hobby er helt klart stigende,

Så glad jeg er over å høre dette.

Jeg har vært frimerkesamler i flere tiår og har i godt minne slutten på 70 tallet og begynnelsen på 80 tallet da frimerkesamling og prisene var på det høyeste. Etter det virker det som om det bare har gått nedover, iallefall prisene. Jeg har aldri gitt opp og synes det er svært hyggelig at det å samle frimerker er på vei oppover.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Galleri

Post by raniE-noJ »

Ja frimerkesamling er bra terapi. Og digital-fri. Selv om internet kommer godt med for å søke etter merker. Jeg også husker 70 og 80 tallet, "alle" samlet frimerker på forskjellige nivåer. Jeg husker godt tubfrim, og frimerkevasking. Kjøkkenbenken var dekket med frimerker til tørk i glasshåndkler.
Prisene er vel fortsatt forholdsvis lave. 40 - 50% av handelskatalogen for de vanligste merkene. Nyere merker gjelder pålydende. Norgeskatalogen skisserer gode regler, eller normer for prisnivå.
Men så har du før NK 100. Det "koker" på Skanfil`s storauksjoner for tiden. Gode merker oppnår høy pris, og utvalget er så stort at det er mange objekter under hvert enkelt NK nr, i alle prisklasser ut fra kvalitet.
Det samme gjelder forsåvidt Samlerbørsen også, selv om de er litt underdog i forhold til Skanfil`s utvalg.
Qxl kommer man ikke unna, og på Finn.no legges det ut alt fra store samlinger til enkeltmerker.
Post Reply

Return to “Frimerker”