Hjelp til vurdering av noen norske frimerker?

Filateli
Post Reply
Grønnskollingen
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2016 20:16

Hjelp til vurdering av noen norske frimerker?

Post by Grønnskollingen »

Hei!
Jeg har arvet en god del gamle brev og postkort med frimerker og stempel på. Jeg har dessverre ikke peiling på den slags, og vet ikke helt hva jeg skal se etter med tanke på verdi. Er det for eksempel perfekte stempel fra spesielle steder eller datoer man er ute etter, eller er det bare selve frimerket? Hvis noen har tips til hva jeg bør holde utkikk etter, hadde det vært supert :) Jeg legger ved noen bilder i håp om at noen snille sjeler kan si noe om eventuell verdi på disse (og eventuelt hva det er som gjør at de er verdt noe, stempel, frimerke, dato, osv). Beklager at bildene er litt dårlige, jeg måtte putte dem i en kollasj for å gjøre filene små nok.
1.jpg
1.jpg (789.92 KiB) Viewed 4271 times
2.jpg
2.jpg (1.14 MiB) Viewed 4271 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hjelp til vurdering av noen norske frimerker?

Post by Arve »

Noen av disse brevene fra 40-tallet kan nok ha en viss verdi. Men husk på at det ikke er frimerkene i seg selv, men hele brevet som har verdi. Det kommer helt sikkert noen på banen her som kan mer om dette enn meg.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Grønnskollingen
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2016 20:16

Re: Hjelp til vurdering av noen norske frimerker?

Post by Grønnskollingen »

Tusen takk for svar Arve. Det hadde vært veldig spennende hvis noen av dem hadde hatt en liten verdi. Jeg har en hel eske full av gamle brev, så jeg leter videre også.

Om noen har mer informasjon om det jeg har lagt ut bilde av, eller har tips til hva jeg bør se etter framover, så blir jeg veldig glad :)

PS. Sikkert dumt spørsmål, men... Når du sier at det ikke er frimerkene i seg selv som har verdi, vil det si at det er hele konvolutten som har verdi? Eller skal selve brevet inni også være inkludert?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hjelp til vurdering av noen norske frimerker?

Post by Myge »

Frimerker på hele brev kan raskt være mer verdt enn bare frimerket, så la det stå på, og be en frimerkeekspert ta en titt. Jeg jobber i Skanfil, du kan sjekke om et av våre kontor ligger nær deg, og stikke innom, så kan vi kikke kjapt for deg. www.skanfil.no
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hjelp til vurdering av noen norske frimerker?

Post by Arve »

Grønnskollingen wrote:Tusen takk for svar Arve. Det hadde vært veldig spennende hvis noen av dem hadde hatt en liten verdi. Jeg har en hel eske full av gamle brev, så jeg leter videre også.

Om noen har mer informasjon om det jeg har lagt ut bilde av, eller har tips til hva jeg bør se etter framover, så blir jeg veldig glad :)

PS. Sikkert dumt spørsmål, men... Når du sier at det ikke er frimerkene i seg selv som har verdi, vil det si at det er hele konvolutten som har verdi? Eller skal selve brevet inni også være inkludert?

Det er hele konvolutten med frimerke og stempel som er viktig. Innholdet kan være interessant, men er vanligvis ikke så viktig. Det kommer an på hva det er og hvem det er skrevet av/til.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Grønnskollingen
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2016 20:16

Re: Hjelp til vurdering av noen norske frimerker?

Post by Grønnskollingen »

Hei igjen!

Tusen takk for hjelpen Arve og Myge :) Jeg har mange forskjellige konvolutter fra denne tidsperioden, så kanskje det ligger noe interessant i bunken :)

Jeg bor dessverre ikke i nærheten av Skanfil eller lignende forretninger, men kanskje det går an å sende bilder over mail? :)
Post Reply

Return to “Frimerker”