Frimerkesamling

Filateli
Post Reply
Mabo
Posts: 4
Joined: 26 Dec 2015 22:55

Frimerkesamling

Post by Mabo »

Hallo

Jeg drev å ryddet her om dagen og fant igjen en gammel frimerkesamling jeg har arvet.
Jeg lurte derfor på om det kunne være noe interesse for disse frimerkene, de blir jo bare liggende å støve da jeg ikke
er interessert i å samle på frimerker.
I samlingen er det en del førstegangsbrev fra 1941 og frem til ca midt på 90 tallet.
I tillegg finnes det hele årssamlinger "Norske frimerker" fra 1978 til 1996.
Også er det et par skoesker med samlede diverse frimerker, pluss noen album med "hummer og kanari" samlet gjennom mange år, men det er merker fra ca. 1940 og fremover.
Jeg har laget et fotoalbum som viser litt av samlingen her, om det er noen interesse. Jeg tok bilder av det jeg anser som meste interessant. Men det er en del mer i samlingen men blir for mye å ta bilde av. Det er veldig enkelt å klikke inn for å se bildene
ved å følge lenken under:
http://s1237.photobucket.com/user/slowh ... rkesamling
Albumet inneholder 2 sider med bilder.
Hadde blitt meget takknemlig for svar, og om noen kunne sagt om det kunne være en viss verdi på disse overhode eller om det er best å gi de bort til noen som har dette som hobby.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Frimerkesamling

Post by hertervig »

Av førstedagsbrevene er det Legionen og Universitetet som har noe særlig verdi, noen få hundrelapper hver seg, det øvrige er det dessverre rikelig av i markedet. Og det blir verre for hvert år som går, prisene synker stadig. Årssettene er mest verdt som porto, bare å bruke altså. De omsettes vanligvis for rundt 40 % av pålydende.

De ubrukte merkene i album bør helst være uten hengslerest på baksiden for å ha noe særlig verdi, og de er ikke helt lettsolgte heller om de skulle være hengslet. Uten hengsler kan det være for en tusenlapp, med hengsle ned mot et par hundrelapper.
Mabo
Posts: 4
Joined: 26 Dec 2015 22:55

Re: Frimerkesamling

Post by Mabo »

Takk for svar :-)
Da ser det ut til at de forblir her enn så lenge. Kanskje noen i kommende generasjoner får lyst til å samle på frimerker, da er jo dette en bra start.
Brukte kvelden og litt utover natten på å sette meg litt inn i frimerker, og har blitt litt klokere.
Tenkte jeg skulle gå gjennom skoeskene, da det ser ut til at en del av de der er litt eldre enn de fra krigen. Men tilstanden er nok ikke like god, og derfor ikke satt inn i album. Men kunne jo vært morsomt å satt de inn i albumet om det er noen der med litt samleverdi.
Mulig det kommer noen flere spørsmål etter hvert om jeg finner noe jeg ikke finner ut av :-) Dette er jo et spennende forum, og meg mange kunnskapsrike mennesker.
Post Reply

Return to “Frimerker”