Salg av arvet frimerkesamling

Filateli
Post Reply
knooters
Posts: 8
Joined: 20 Sep 2015 21:40

Salg av arvet frimerkesamling

Post by knooters »

Arvet en frimerkesamling, og da jeg ikke har noen interesse for sakene er planen å selge dette. Foreløpig har jeg gravd frem endel permer med frimerker (bl.a. to fra 94'OL og Ski-VM '97), samt endel stemplede frimerker av nyere dato (synes som porto på ca 2kr er der mengdene begynner å komme inn, blant de norske - en GOD del fra Tyskland, og endel andre nasjoner). Jeg vet også det ligger endel postfriske fra Åland og Færeøyene, og muligens andre steder, i et par esker på et lager.

Kort fortalt: hvordan omsetter jeg dette best mulig? Permene er vel typiske auksjonsting, men om det er verdt bryet å selge de stemplede stykkvis er jeg mer usikker på.

Tar gjerne imot noen tips her :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by Olav K »

Frimerker er ikke hva det var. Det du beskriver har begrenset verdi, og salg enkeltvis vil kreve mye tid og gi lite penger. Ta kontakt med Skanfil (de har flere kontaktpunkter i Norge, men "hovedsentralen" er på Bryn i Oslo. Google "Skanfil" så finner du nærmeste adresse. Min erfaring med Skanfil og frimerker er at de klarer å selge også det som er tungt å selge. Ikke forvent store summer, med mindre du finner varianter fra 1800-tallet, hvor det kan være enkelte perler. Poenget med Skanfil er at du kan ta hele sulamitten til dem, de vil legge det ut på auksjon og er like interessert i god pris som deg, de tar provisjon av salgsummen. De tar provisjon av deg og kjøper, men du sparer deg for å fotgrafere hvert merke/objekt, gi det riktig katalognummer, beskrive tilstanden og kreve inn penger/krangle med kjøperne. Få med eskene fra Åland mv. også. Åland, og andre mikrosamfunn/land med egen frimerker, utgir haugevis med frimerker i opplag ørten ganger landets befolkning, hvor 90% eller mer selges til utlendinger for samlerformål. Et brev med Ålandsk frimerke, stemplet og sendt til Ålending, vil kunne ha større verdi enn de ustemplede (og da regner jeg ikke med førstedagskonvolutter, eller brev uten adressat).
knooters
Posts: 8
Joined: 20 Sep 2015 21:40

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by knooters »

Så, om jeg tolker det du sier litt, er det et greit marked for nyere, ikke-norske frimerker her? Skanfil høres interessant ut, får ta en tur i morgen :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by Olav K »

Nei, jeg tror ikke det er et "greitt" marked for nyere ikke-norske merker - jeg vil tro at det i Norge er enda tyngre enn for nyere norske merker, og det er blytungt.
knooters
Posts: 8
Joined: 20 Sep 2015 21:40

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by knooters »

Jeg fikk igrunn beskjed om å gi det bort til loppemarked :p pussig nok traff jeg på en kamerat på tur ned trappen, som fikk posen med frimerkene. Permene legger jeg nok ut på GiBud.no i løpet av uken, eskene med Åland/Færøyene (bl.a.) er jeg usikker på - men jeg ble hvertfall fortalt at det var tilnærmet verdiløst. Neppe verdt tiden å sortere gjennom det hele da, blir vel til å titte gjennom for å se om det ligger noe annet gjemt innimellom det materiellet.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by tho »

knooters wrote:Jeg fikk igrunn beskjed om å gi det bort til loppemarked :p pussig nok traff jeg på en kamerat på tur ned trappen, som fikk posen med frimerkene. Permene legger jeg nok ut på GiBud.no i løpet av uken, eskene med Åland/Færøyene (bl.a.) er jeg usikker på - men jeg ble hvertfall fortalt at det var tilnærmet verdiløst. Neppe verdt tiden å sortere gjennom det hele da, blir vel til å titte gjennom for å se om det ligger noe annet gjemt innimellom det materiellet.
Du fikk grunn beskjed om å gi det bort til loppemarked.

Hvem ga deg den beskjeden da?
knooters
Posts: 8
Joined: 20 Sep 2015 21:40

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by knooters »

Han på SkanFil sa det. Aner ikke navn.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by vivavegas »

Du hadde nok uansett ikke fått noen enorm sum, men ville solgt det samlet. Tomme permer koster det mye og sende i porto, så trur de vil bli tungsolgt.

Skanfil har vel ett krav om tusen kroner i minsteinnlevering? (mulig det er mer), så uten at jeg har sett samlingen så ville jeg jo si at en annonse på finn.no ville verdt ett bedre råd. Men igjen, vi snakker her sannsynligvis om noe du kanskje ville fått noen veldig få hundre kroner hvis du er heldig og da sannsynligvis en kjøper som kanskje bor i nærheten og at man ikke er avhengig og sende det i posten.
knooters
Posts: 8
Joined: 20 Sep 2015 21:40

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by knooters »

Jeg kommer nok da til å gå gjennom de siste eskene litt nøyere, og evt rapportere om det er noe "rart" oppi dem. Synd hobbyen er døende, men alt har vel sin periode.
knooters
Posts: 8
Joined: 20 Sep 2015 21:40

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by knooters »

Har nå lagt ut alle førstedagsbrevene som kom i permer på GiBud.no, hvis noen er nysgjerrige. Norske og ellers nordiske saker.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by tho »

knooters wrote:Har nå lagt ut alle førstedagsbrevene som kom i permer på GiBud.no, hvis noen er nysgjerrige. Norske og ellers nordiske saker.
Jeg er ikke nysgjerrig på frimerkene dine, tror du får bud da?
knooters
Posts: 8
Joined: 20 Sep 2015 21:40

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by knooters »

Har ikke snøring, men om ingen gidder å betale 100kr for en svær perm er det jo ikke noen vits å bruke masse tid på det. Slang ut endel norske saker på QXL, også - lite respons sålangt, selv om jeg la startprisen på en femtilapp per perm eller noe slikt. Siste forsøk blir kanskje å lage en gigapakke på alt sammen og se om det genererer litt interesse, og om det feiler er det kort vei bort til resirkuleringsstasjonen.

Det eneste jeg egentlig ber om er at prisen er verdt tiden det tar å ordne selve salget. Selvsagt bare sludder å bruke en time på å pakke (inkl. skaffe pakkemateriale og eske) noe til 20kr.

Når det er sagt har jeg et par permer med stemplede og postfriske frimerker, har et visst håp om at de er salgbare, men har også der lave forventninger ift pris.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by tho »

Selg alt samlet på QXL med minstepris 1 kr. Bruk ord som "storauksjon", "arvet frimerkesamling"
eller noe i den duren. Selges alt under ett, så betaler kjøper kun 155 kr i porto for Norgespakke
og kun ett hammerslagsgebyr. Få fram dette i annonsen. Stable alt i en stor haug og ta et bilde.
Lykke til.
knooters
Posts: 8
Joined: 20 Sep 2015 21:40

Re: Salg av arvet frimerkesamling

Post by knooters »

Lagt ut alle permene nå (minus et par som har stemplede/postfriske merker). Skrekkelig til interesse, 1kr/stk og en dag igjen. Denne hobbyen er dødere enn jeg trodde - men skal bli godt å få stablene ut av heimen, om ikke annet.
Post Reply

Return to “Frimerker”