5 øre 1959, prøvemynt RRR

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

5 øre 1959, prøvemynt RRR

Post by Stig Westerhus »

Jeg har en 5 øre 1959, med adversstempelet fra prøvemynt 1958 og revers fra 1959.
Omtalt i Rønning og i boken til Jørn Kristian Larsen.
Det har blitt omsatt en slik i en av auksjonene til OMH, objektnr 24, men jeg vet ikke når eller hvilken auksjon.
(Fikk med utklipp av katalogen)
Denne var merket med RRR og hadde et utrop på kr 4000,-
Er det noen som har oversikt på hva den gikk for? Ble den solgt? Samt når den var på auksjon?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 5 øre 1959, prøvemynt RRR

Post by Kjetil Kvist »

Dette er en av mine favorittmynter.

Status som prøvemynt er usikker. Feilpreg.com har den listet som prøvemynt, men spør også om ikke det bare er en feil stempelkombinasjon (noe som er sannsynlig). Link. Rønning omtaler ikke denne mynten, men den har forside som Rønning P104. Den er tatt med i Handlerkatalogen som variasjon av 5-øre 1959.

Det vi derimot vet er at det er en flere av disse i private hender, og de aller fleste er plukket ut blant annen sirkulert mynt. Jeg har selv funnet et par stykker i ren kilovare.

Jeg har notert 2 omsetninger på OMH, begge markert R, og en omsetning på siste OMG-auksjon, uten markering. Da gikk den for 2900 kroner + salær. Dessuten har Numisma en omsetning på auksjon, og en omsetning over disk.

Riibe har en omsetning, men det var en feilbestemmelse (forble utsolgt).

Jeg har garantert oversett en og annen omsetning, men synes det er rart at OMH skal ha hatt en 5-øre 1959 som nr. 24 i en auksjon. De har normalt årgangsmyntene etter specie- og skillingsmyntene. Jeg skal saumfare katalogene en gang til når jeg får tid.

Det er vanskelig å anslå antall eksemplarer i privat eie, men jeg vet med sikkerhet at det er mer enn 10 eksemplarer.

Jeg synes status som prøvemynt står for fall. Den burde heller inn i katalogene på lik linje med enkeltstrek/dobbeltstrek 2-øre 1917.

(Edit: Tok ut en Riibe-omsetning som var feil.)
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: 5 øre 1959, prøvemynt RRR

Post by Alex R »

Jeg kjenner til ytterligere 2(muligens 3) til.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 5 øre 1959, prøvemynt RRR

Post by Stig Westerhus »

Glimrende, takk for utfyllende svar.
Årsaken til at jeg mener det er OMH sin auksjonskatalog er at papir og skrifttyper stemmer, men jeg skal ikke være bombastisk.
Det er bare et utklipp av en side i en katalog som var med. Og objektnr er 24 i henhold til den. I beskrivelsen så henviser den til; "Se RP. 104var." Og utrop er kr 4000,-

Kan se gjennom de andre 1959 som jeg har, tror ikke jeg har flere, men kan sjekke.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 5 øre 1959, prøvemynt RRR

Post by Kjetil Kvist »

Kanskje er det en salgsliste?

Jeg har gått gjennom og funnet tre omsetninger på OMH, en på OMG og en hos Numisma.

Den på Riibe var en vanlig type.

Blogg coming up.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 5 øre 1959, prøvemynt RRR

Post by Stig Westerhus »

Ja godt mulig at det er en salgsliste, med glansa papir med mynter på begge sider, er en reisdaler på baksiden. Men objektnr er klipt bort på baksiden.....
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 5 øre 1959, prøvemynt RRR

Post by jornkris »

De eneste myntene med årstall 1958 faktisk laget i 1958 var toørene, resten ble laget i 1959. Denne spesielle femøren kan for alt vi vet være laget før myntene med det endelige portrettet.

Vedtaket om utseende på myntene ble gjort i statsråd 17 oktober, se artikkel fra aftenposten samme dag. For utseende på myntene da presentert (prøvemynter) har to og tiøren likt utseende som de fikk med årstall 1958, 25 øren har lik revers som de spesielle 1958 man noenganger finner og 5 øre har lik advers som denne. Men så ble det uro omkring myntenes utseende og de ble bearbeidet mer, mer om det i artikkelen fra aftenposten 22 oktober 1959.

Vi kan jo spørre oss om disse er, som toøren og tiøren, satt i produksjon før de ble bearbeidet og således burde regnes som egne typer på samme måte.

17okt58:
1958-10-17.jpg
1958-10-17.jpg (171.47 KiB) Viewed 2599 times
22okt59:
1959-10-22a.jpg
1959-10-22a.jpg (64.94 KiB) Viewed 2599 times
1959-10-22b.jpg
1959-10-22b.jpg (99.26 KiB) Viewed 2599 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 5 øre 1959, prøvemynt RRR

Post by Kjetil Kvist »

Det er mulig løsningen ligger i å se på de kaotiske tidene på Mynten (både under 1. vk og 1941 finnes det pussige mynter som ikke helt passer inn.)

Mitt problem med hypotesen om prøvemynt er at det finnes flere sirkulerte eksemplarer, og de er datert 1959, etter nytt design var godkjent.

Og mitt problem med feilpregsshypotesen er at dette portrettet ikke lar seg prege av tilfeldigheter, for å få fullgidt preg må maskinene stilles inn på rett trykk.

Myntene kan dermed være preget i en periode der man trodde, eller i alle fall noen trodde, det var slik de skulle se ut.

Det er ørsmå forskjeller på 1958/1959 regulære pregninger også, som på elgene. Mer om det en annen gang.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”