Sammentrykte stempler/stempelkollisjon Halvspecie 1855

Bilder og informasjon om feilpreg og varianter av mynt og seddel

Moderator: vestmar

Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Sammentrykte stempler/stempelkollisjon Halvspecie 1855

Post by Trond i California »

Jeg har tidligere lagt inn bilder av min halvspecie fra 1855 I denne traaden: viewtopic.php?f=28&t=7817&hilit=+1855 og fatt fine tilbakemeldinger.

Ikveld satt jeg med et godt glass vin og kikket paa myntene mine. Jeg oppdaget da at det paa kongesiden av denne mynten er ogsaa svakt preg av skjoldet som er paa loevesiden. Ifoelge http://www.feilpreg.com kalles dette sammentrykte stempler eller ogsaa stempelkollisjon.Jeg siterer:
"Sammentrykte stempler, blir ogsaa kalt stempelkollisjon, betyr at det ikke har vaert en blanket I pressa og stemplene har kollidert. Man kan da faa et speilvendt avtrykk paa myntene av advers paa revers, revers paa advers eller begge deler"
.

Jeg legger ved to bilder der dere kan lett se skjoldet bak kongen. Paa siden til feilpreg er det imidlertid ikke nevnt tilfeller av dette paa mynter foer 1874. Er det noen som har sett dette foer paa specier eller halvspecier? Ganske spennende...
Attachments
IMG_2560.JPG
IMG_2560.JPG (92.86 KiB) Viewed 1217 times
IMG_2562.JPG
IMG_2562.JPG (80.7 KiB) Viewed 1217 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Sammentrykte stempler/stempelkollisjon Halvspecie 1855

Post by Kjetil Kvist »

Har sett det på en rekke 12- og 24-skillinger fra Oscar I. Artig spor på mynter, og på noen kan det raskt bli misforstått som hakk eller riper.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Sammentrykte stempler/stempelkollisjon Halvspecie 1855

Post by Trond i California »

Kjetil Kvist wrote:Har sett det på en rekke 12- og 24-skillinger fra Oscar I. Artig spor på mynter, og på noen kan det raskt bli misforstått som hakk eller riper.
Du har nok rett I dette, Kjetil. Jeg kikket paa 12 og 24 skillingene mine idag. To av 12 skillingene mine har slik stempelkollisjon paa begge sider. Paa den fra 1856 er det saa tydelig at man kan se nesen paa kongen stikke ut fra under loeveskjoldet... :D
Post Reply

Return to “Feilpreg og varianter”